Hur lång tid får det ta innan en underrättelse om misstanke ges?

Hej!

Jag står åtalad för hot mot tjänsteman och väntar på rättegång.

Händelsen utspelade sig för snart 2 år sedan och jag förstår att det kan ta tid att komma till rättegång.

Men en sak jag undrar över är varför jag inte blev förhörd eller ens delgiven misstanke och fick berätta min historia förrän efter 1 1/2 år efter händelsen när målsägande fick lämna vittnesmål dagen efter respektive några månader senare, polis hade både namn och adress på mig från dag 1 och träffade mig i anslutningen till händelsen. Känns surt då man inte alls kommer ihåg detaljer lika bra så långt bak i tiden. Speciellt då man kanske kunde namngivet egna vittnen som var på plats då minnet var färskt. Detta känns inte rätt och otroligt orättvist!

Finns det nånting i lagen som säger att det inte får gå till såhär?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du nämner så kan en för lång förundersökning leda till försämringar i bevishänseende men även till onödigt lidande för misstänkta. För att hindra detta har man lagt in ett skyndsamhetskrav i 23 kap. 4 § andra stycket rättegångsbalken där det anges att förundersökningen ska bedrivas så skyndsamt som omständigheterna medger. Det finns dock inget konkret som säger hur lång tid det ska ta i denna regel, utan tiden det får ta beror på målets omständigheter.

Lite mer konkreta regler finns dock. När någon är skäligt misstänkt för ett brott ska denna person underrättas om misstanken när personen hörs (23 kap. 18 § rättegångsbalken).

Slutsats

Det finns inget krav på att underrätta den misstänkte om misstanken förrän förhör med denna person görs. När detta förhör görs finns det inga krav på förutom skyndsamhetskravet i 23 kap. 4 § andra stycket rättegångsbalken. Vad skyndsamhetskravet innebär beror dock på omständigheterna i varje fall, varför jag skulle behöva mer information för att göra en bedömning i just ditt fall.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare