FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/11/2018

Hur lång är sjukperioden för en anställd?

Hej. Ett butiksbiträde hos oss är tillsvidareanställd till 75%. (minst 30 timmar/vecka).

Nu sa hon upp sig och sjukanmälde sig samtidigt med gällande läkarintyg. Hur betalar vi hennes 14 dagar sjuklön? Första dagen är karens. Är det sen kalenderdagar som gäller eller hennes schemalagda arbetspass vi ska betala? För hon är inte schemalagd varje dag utan ledig typ 2 dagar mitt i vecka. Vill bara göra rätt. Tack för svar. Mvh Johannes Eder

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

För att svara snabbt på din fråga så är det kalenderdagar som gäller. Sjukperioden börjar precis som du säger med en karensdag för att sedan löpa i 13 kalenderdagar till (7 § lagen om sjuklön). Därefter anmäler du ärendet till försäkringskassan.

En guide för hur sjuklön ska betalas ut hittar du på verksamhet.se, en sida från bolagsverket, denna sida hittar du nedan.

https://www.verksamt.se/driva/anstalla/sjukskrivning/nar-en-anstalld-blir-sjuk

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Jonathan JademyrRådgivare