Hur kräver man ersättning för skada orsakad av hund?

Vår hund blev biten av en hund som är försäkrad i Tyskland. Ägarna vägrar betala. Kostnaderna från djursjukhuset ligger idag på cirka 10.000 kr. Hur gör vi för att få ersättning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Jag utgår från att händelsen ägde rum i Sverige och att hundens ägare bor i Sverige men att försäkringen är tysk. Att deras försäkring är tysk är utan betydelse eftersom det är hundägarens ansvar att ta kontakt med sin försäkring. Du kräver betalt av hundägaren, inte av vederbörandes försäkringsbolag. Under dessa omständigheter bör ni vidta följande åtgärder i föreskriven ordning:

1) samtal med hundens ägare + upprätta och skicka kravbrev,

2) ansök om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten,

3) ansök om stämning i tingsrätten.

Jag rekommenderar att ni tar hjälp av jurist för att vidta dessa åtgärder. Första och andra alternativet är inte särskilt kostnadskrävande medan det tredje alternativet kan vara det. Lawline hjälper dig gärna att inleda förhandlingar och upprätta kravbrev. Hör av dig till mig om det är intressant så får du en offert för arbetet.

Vänliga hälsningar,

Soroosh ParsaRådgivare