Hur kräver jag skadestånd?

Hej,

Hur begär man skadestånd?

Vi skulle för åtta veckor sedan fått installerat klart vårt nya FTX-värmeventilationssystem i huset av en firma (det gamla monterades bort strax innan av samma firma), men de fick inte värmeaggregatet från sin leverantör. Värmeaggregatet fick de först för 2 veckor sedan, alltså 6 veckor försenat, och de kom då och monterade det och installerade det, men det gav ingen värme. Och dessutom luktade det otroligt mkt bränt plast/kemikalie i hela huset utav det två dagar senare. Då menar firman att någon pulseringsgrej i värmeaggregatet varit trasigt och att de ska byta ut den. Det kan inte firman göra själv utan serviceman från deras leverantör måste komma o byta ut den. Denne "serviceman" (som visade sig vara från en konkurrerande firma till vår firma) kom för en vecka sedan men kollade just inget sådant utan upptog två timmar av min tid (jag arbetar hemifrån vissa onsdagar) med att gå igenom hela installationen av hela FTX-systemet istället. Jag fick böna o be honom att beställa hem en ny pulsgrej till värmen och att de skulle byta den. Pulsgrejen kom till dem igår. Jag har fortfarande inte hört någonting från någon om att de ska komma och byta den. När jag ringer de två kontaktpersoner jag har på vår ursprungsfirma så svarar den ena bara inte och den andra är tydligen hemma sjuk...

Tacksam för ert gratisråd/hjälp med hur jag går tillväga för att begära skadestånd från dem, det är rejält kallt i vårt hus nu...

MVH

Lawline svarar

Hejsan! Kul att du vänder dig till Lawline.

Det finns två steg som brukas göra när man begär skadestånd. Oftast så är det så att företag och privatpersoner brukar ha ett juridisk ombud (advokatbyrå). Självklart kan man förhandla själv men det är svårt att veta hur mycket skadestånd och på vilka grunder man ska åberopa för skadeståndet.

Steg 1.
Jag rekommenderar att du skaffar ett ombud (juristbyrå/advokatbyrå), detta ombudet skriver ett mejl till företaget om att du åberopar skadestånd på si och så grunder med hot om att ta det till domstol (tvister av detta slag så är det uppenbart att du har en starkare position, och det går oftast därmed inte till domstol). Om det är så att företaget inte svarar eller negligerar ditt ställningstagande så skickar oftast ditt ombud ett till mejl, om det inte svaras och det inte betalas så skickar ombudet in en stämningsansökan i dina vägnar.

Steg 2.
En stämningsansökan betyder att en tvist går till domstol och det är då tingsrätten som får avgöra fallet med hjälp av lagstiftning, tidigare domstolspraxis och all bevisning som finns. Det är därför viktigt att du försäkrar bevisning och vittnet om deras dröjsmål och låg kvalitetsjobb. Det kan vara allt från banköverföringar till sms sinsemellan.

Du kan boka en tid med våra jurister så de kan hjälpa dig med tvisten. Det gör du genom att klicka på länken denna länk (boka tid med en Lawline jurist).

Du kan även titta på stämningsansökningen här (stämningsansökan).

Hoppas jag kunnat klargöra situationen lite och hoppas på att det går bra för dig i framtiden.

Allt gott!

Binh TranRådgivare