Hur kan svensk lag vara gällande i ett äktenskapsförord utomlands?

Hej. Min dotter är svensk och hennes sambo grek. De lever i England med ett barn som är fött där. Hur ska de göra för att få ett äktenskapsförord som gäller enligt svensk lag, dvs att det var och en äger eller ärver ska vara enskild egendom men allt gemensamt ska de dela på?

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att de ska gifta sig, då det rör sig om ett äktenskapsförord.

Avtalsfrihet
Ett äktenskapsförord är ett avtal. Detta innebär att de kan skriva i äktenskapsförordet att det ska vara svensk lag som gäller vid arv.

För att uppnå det du skriver i frågan om uppdelningen av egendomen kan de skriva in i äktenskapsförordet oavsett om svensk lag gäller eller inte.

Äktenskapsförordets funktion är att det ska beskriva hur tillgångarna ska fördelas. Detta är giltigt vid en skilsmässa.

Det enda som kan vara bra att tänka på är att om äktenskapsförordet skulle vara väldigt orättvist eller snedfördelat så skulle en domstol kunna ogiltigförklara det.

Sammanfattningsvis
Äktenskapsförordet är egentligen bara ett helt vanligt avtal, vilket innebär att syftet med det är att komma överens om hur man i det egna fallet vill dela upp egendomen.

Genom att skriva ett avtal så gör det att de inbördes egendomsförhållandena inte avgörs av landets lag.

Om ni vill upprätta ett avtal är ni välkomna att använda er av Lawlines avtalservice som ni hittar här.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare