Hur kan man ta reda på någon har körkort?

Har denna person körkort?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett körkort anses vara en allmän handling (2 kap. 4 § tryckfrihetsförordningen) (TF). Rätten att ta del av allmänna handlingar kallas offentlighetsprincipen (2 kap. 1 § TF). Undantaget är om handlingen är sekretessbelagd enligt reglerna i offentlighets- och sekretesslagen. Uppgift om körkort är som huvudregel inte skyddad av sekretess, utan endast själva referensnumret för körkortet, (18 kap 10 § offentlighets- och sekretesslagen).

Hos Transportstyrelsen registreras uppgifter på vilka som har körkort och myndigheten upprättar register över körkortsinnehavare. För att ta reda på om personen du undrar över har körkort kan du alltså vända dig till Transportstyrelsen, antingen genom att ringa eller maila dem, (klicka här) och begära ut uppgiften med stöd av offentlighetsprincipen. När du frågar om personens körkort behöver du uppge dennes fullständiga namn samt personnummer.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare