Hur kan man gå till väga för att upprätta ett testamente?

Hej! Har tidigare frågat om detta:

Vi är ett par i 80-års åldern med två barn inom äktenskapet som vi givetvis vill ska ärva oss, Vi gillar deras nuvarande partners (gift resp sambo men splittring kan ju uppstå. Vi vill gardera att arvet efter oss förblir deras egendom även om en brytning skulle inträffa. Alltså vara "enskild egendom". Vår ursprungliga tanke var att ge barnen alla våra tillgångar i gåva, att disponeras som enskild egendom efter vår död. Vid tidigare kontakt med Er avrådde Ni ock föreslog i stället testamente.

Frågor; - Tycker Ni fortfarande så?

- Upprättar Ni handlingen?

- Vad kostar det?

- Hur går vi vidare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att ni vänder er till oss på Lawline med era frågor!

Om ni vill säkerställa att barnens arv efter er förblir barnens egendom vid eventuella separationer är det mycket riktigt en bra idé att testamentera era tillgångar till barnen som enskild egendom. Om ni inte önskar att barnen ska få era tillgångar förrän efter er död skulle alltså även jag rekommendera att ni upprättar ett testamente istället för ett sådant gåvobrev som ni ursprungligen tänkt er.

Ett testamente måste inte skrivas en jurist för att vara giltigt, men vi på Lawline hjälper gärna till att upprätta ert testamente. Lawline har dels färdiga mallar för testamenten som är lätta att skräddarsy så att de passar just era behov, dem hittar ni här: http://www.lawline.se/avtal/testamente Att upprätta ett sådant testamente kostar 1495 kr.

Om ni vill ha ytterligare hjälp eller vill att vi upprättar testamentet åt er kan ni även boka tid för avtalsskrivning med en av våra jurister, mer information kring hur ni bokar en tid hittar ni här: http://www.lawline.se/avtal/testamente Avtalsskrivning kostar ca. 4990 kr.

Om ni istället väljer att upprätta ett testamente på egen hand är det viktigt att ni tänker på att uppfylla de formkrav som finns, annars finns det risk att testamentet blir ogiltigt. Formkraven framgår av Ärvdabalkens 10 kap. 1§ som säger att:

1. Testamentet måste vara skriftligt och tydligt ge uttryck för hur personens tillgångar ska fördelas efter personens död. 2. Dokumentet måste signeras av testatorn (den vars testamente det är fråga om). 3. Två vittnen måste närvara när testatorn skriver under testamentet. De två vittnena måste därefter också signera testamentet för att intyga att testamentet är äkta och upprättat av testatorn.

I Ärvdabalkens 10 kap. 4§ finns regler om vilka som inte får vara vittnen. Där sägs bl.a. att den som är under 15 år, lider en av psykisk störning eller är exempelvis sambo, make, barn eller syskon till testatorn inte får vara vittne. Jag skulle alltså rekommendera att ni väljer två vänner som ni inte är släkt med som vittnen.

Utöver formkraven är det även viktigt att ni tydligt anger att barnen ska ärva era tillgångar som enskild egendom.

Hoppas att detta var svar på era frågor! Om ni har fler frågor är ni givetvis välkomna att vända er till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare