FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/04/2019

Hur kan man gå till väga för att få utbetald lön från en arbetsgivare som inte betalar ut den?

Hej, min sambo har ett jobb som heltidsanställd men inte skrivit på några papper, han har jobbat där i ca 7 månader. Nu har han inte fått utbetald någon lön förra månaden och ingen lön har kommit in nu idag heller.

Företaget han jobbar hos är inte fackligt bunden heller. Hur kan man gå till väga för att få utbetald lön osv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En huvudregel inom arbetsrätten är att arbetsgivaren inte får hålla inne lön under den period som arbetstagaren stått till förfogande (detta framgår av Arbetsdomstolens praxis).

Ett första steg skulle kunna vara att prata med arbetsgivaren om att den anställde inte fått någon lön än och bara höra varför den dröjer och när den beräknas betalas ut.

Skulle det inte fungera, eller att arbetsgivaren på något sätt låter det rinna ut i sanden, så kan arbetstagaren vända sig till Kronofogdemyndigheten och kräva ut lönen via dem.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare