Hur kan man bestrida ett negativt beslut om kontakt från kriminalvården?

Hej!

En väldigt nära vän till mig sitter häktad och kommer få ett längre fängelsestraff. Vi har ansökt om att få telefontillstånd så vi kan ha kontakt men har blivit nekade 2 gånger p.g.a att jag har blivit dömd och finns med i belastningsregistret (min dom har inget att göra med min vän eller är på något sätt relaterat till vad han sitter häktad och kommer bli straffad för)

Min fråga är vad kan man göra? Hur går man tillväga för att få ha någon annan typ av kontakt förutom brev? Kan man göra något mer än att överklaga? Fängelsestraffet handlar om flera år så ska vi inte kunna ha kontakt under hela denna tiden?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Kortfattat så är svaret på din fråga att ett överklagande av beslutet är troligen det enda alternativet som ni har tillgängligt.

Fängelselagen

Som jag förstår det av din fråga kommer den du vill hålla kontakt snart kommer att befinna sig i en kriminalvårdsanstalt (fängelse). För intagna i en kriminalvårdsanstalt är det främst fängelselagen som reglerar deras skyldigheter och rättigheter. Intagnas rätt till elektronisk kommunikation (t.ex. telefon) kan begränsas om det kan äventyra säkerheten på ett sätt som inte kan avhjälpas genom avlyssning enligt 5 §, kan motverka den intagnes anpassning i samhället, eller på annat sätt kan vara till skada för den intagne eller någon annan, (7 kap. 4 § Fängelselagen). Det finns liknande regler för den som är häktad, (3 kap. 4 § Häkteslagen).

När det gäller att bestrida ett negativt beslut gällande elektronisk kommunikation kan ni i första hand begära att beslutet omprövas av kriminalvården, (14 kap. 2 § Fängelselagen). I din fråga framgår det att ni fått två avslag från kriminalvården så utgår jag ifrån att ni redan begärt omprövning. Efter att omprövning har skett och ni fått ett negativt beslut har ni rätt att överklaga beslutet till allmän förvaltningsrätt, (14 kap. 1 § Fängelselagen). Reglerna för omprövning och överklagande av beslut för den som är häktad är liknande, (7 kap. 3 och 4 § Häkteslagen).

Andra alternativ till kontakt förutom brev och elektronik kommunikation är besök, (7 kap. 1 § Fängelselagen). Men på grund av Corona-pandemin kan rätten till besök vara begränsad. Rätten till besöks bedöms även på samma grunder som rätten till elektronisk kommunikation, så om ni fått avslag från rätten att prata i telefon är risken stor att ni även får avslag gällande rätten till att besök.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare