Hur kan man använda en maskin som säkerhet för ett lån?

hej,

på vilka två sätt kan jag i mitt bolag använda en maskin (den är av högt värde) som säkerhet för att kunna ta lån? på vilket sätt får långivaren sakrättsligt skydd om jag nu använder min maskin som säkerhet??

En vän till mig har berättat att det finns två olika sätt att tillgå, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar och vilka av dessa är bäst???

Väldigt tacksam för ett utförligt och snabbt svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du som företagare vill ställa säkerhet till ett lån finns två alternativ. Eftersom det rör sig om en maskin, är det lös egendom du vill ställa som säkerhet. (I motsats till fast egendom, där andra regler gäller). Som jag bedömer saken har du två alternativ:

Det första alternativet är en traditionell pantsättning. Nackdelen med detta alternativ är att du måste vara avskuren rådigheten över panten för att långivaren ska få sakrättsligt skydd. Det innebär att du inte får ha möjlighet att använda maskinen under tiden för lånet. Skulle du pantsätta maskinen utan att lämna över kontrollen över denna, kommer långivaren inte kunna använda panten vid en eventuell konkurs för ditt bolag.

Det andra alternativet är en pantsättning i form av ett företagshypotek. En sådan pantsättning innebär att långivaren får säkerhet i hela företagets lösa egendom, upp till ett visst belopp ni själva bestämmer. Fördelarna med detta är att du får fortsätta använda all din egendom i din verksamhet och att säkerheten inte knyts till en viss specifik sak, eftersom sakrättsligt skydd uppkommer utan att din rådighet över egendomen behöver avskäras. Nackdelen för långivaren är att du fortfarande har rätt att råda över egendomen (t.ex. sälja tillgångar), varför säkerheten kan vara mindre pålitlig. Om dina tillgångar innefattar en maskin som du inte avser sälja, är företagshypoteket dock en bra lösning både för dig och din kreditgivare, eftersom det ökar dina möjligheter att bedriva vinstgivande verksamhet, vilket ökar värdet på säkerheten.

Hoppas det besvarar din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare