Hur kan Lawline hjälpa vid avtalsbrott

Hej! Bor i ett nybyggt hus där vi innan byggnationen behövde göra vissa markarbetet. Med företaget som sålde tomten ingick vi ett skriftligt avtal där företaget skulle leverera fyllnadsmassor till tomten. Detta avtal följdes inte av företaget utan vi fick köpa massor från annat håll vilket fördyrade och försenade bygget vilket också medförde extra kostnader. Företagets ägare har agerat på liknande sätt mot andra i området men de drabbade "knyter handen i fickan" vilket jag inte vill göra. Hur kan ni hjälpa mig att gå vidare? MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Lawline erbjuder gratis initial juridisk rådgivning. I ditt fall skulle jag råda dig att ta kontakt med en jurist för en kostnadsfri rådgivning innan du fortsätter med ärendet. Våra samarbetsparter ser du i listen ovan, och de kan hjälpa dig att bedöma dina chanser att vinna mot företaget i en tvist som löses i tingsrätt..

Ärenden som handlar om avtalsbrott utan att annan brottslighet som t.ex. bedrägeri har förekommit, kallas för civilrättsliga mål. Vid sådana för man antingen själv sin talan, eller så sköter ett ombud detta. Ifall man förlorar ett civilrättsligt mål brukar man få betala sin motparts rättegångskostnader (vilka kan bli höga, om motparten har anlitat en jurist), vilket kan ha en avskräckande effekt från att ta sin tvist till domstol.

Svensk rätt har på senare tid tillåtit möjligheten att föra en grupptalan i vad som då blir en grupprättegång, vilket kan bli aktuellt i ert fall eftersom att företaget har agerat på liknande sätt mot andra i ditt område. Konsumentverket kan bistå med hjälp i sådana frågor när det finns ett allmänt intresse för konsumenter, vilket kan vara fallet här. På Konsumentverkets hemsida finner du mer i formation här:

http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Gor-en-anmalan/Ansok-om-grupptalan/

Ifall Konsumentverket inte vill föra er grupptalan så kan en enskild jurist fortfarande vara villig att göra så. Konsumentverket har som uppgift att värna konsumenters rätt i allmänhet, och inte huvudsakligen att driva tvister åt ett fåtal drabbade.

Du har således lite alternativ till hur du kan föra ditt ärende vidare, och den bästa starten skulle jag tro är att beskriva ditt ärende för en jurist som kan lotsa dig vidare.

Vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare