FrågaOFFENTLIG RÄTT13/04/2018

Hur kan jag smidigast få ett nytt beslut, med anledning av nya omständigheter, från Migrationsverket när jag redan överklagat beslutet?

Hej, Min man (som är amerikansk medborgare) har sökt om uppehållstillstånd via anknytning till mig (svensk medborgare) men vi fick avslag endast tre månader efter vi skickat in ansökan för att jag inte uppnådde försörjningskrav eller boendekrav. Jag har nu fått en ny situation (nytt arbete och boende) och överklagade beslutet och skickade in nya uppgifter. De sa att de skulle titta på det på migrationsverket men istället skickades fallet till förvaltningsrätten som nu ska ta beslut i frågan.

Så min fråga är: Kommer de kunna bevilja hans uppehållstillstånd trots att vi inte har gjort intervjuer? Alltså att vi är i början på vår process, och inte har gjort intervjuer som vanligtvis sker på konsulatet om jag förstått det rätt? Eftersom vi inte hade kommit till den delen av processen. Det jag vill undvika är att det tar ett år hos förvaltningsrätten för att de sedan ska skicka tillbaka fallet till migrationsverket och att det där tar ytterligare ett år innan beslut. Det jag försöker ta ställning till är om vi ska ta tillbaka överklagan och skicka in en ny ansökan eftersom handlingstiden på både migrationsverket och förvaltningsrätten är så långa och vi vill att det ska gå så fort som möjligt så vi kan bo tillsammans i Sverige.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstått det skedde avslaget alltså med anledning av att du vid den tidpunkten inte uppnått försörjningskrav eller boendekrav, och därför gjordes inte någon fortsatt utredning. Precis som du säger ändras situationen och ger ökade chanser till ett gynnande beslut genom de nya omständigheterna att du nu uppnår kraven.

Eftersom Migrationsverket är en förvaltningsmyndighet är de skyldiga att följa de regler som finns i förvaltningslagen (FL).

(Beroende på hur lång tid detta tar, kan det vara viktigt att notera att en förnyad version av förvaltningslagen träder i kraft 1 juli 2018.)

Beslutsmyndigheten prövar bara om överklagandet kommit in i tid (innan de skickar över handlingarna till den övre instansen som ska pröva överklagandet)

Det som antagligen har skett här är att ni har följt instruktionen om hur man överklagar, vilket sen har gjort att Migrationsverket följt rutinerna vid ett överklagande. De prövade i egenskap av beslutsmyndighet om överklagandet hade kommit in i tid, och skickade sedan över handlingarna till domstolen som skulle pröva överklagandet (FL 24 - 25 §§).

Migrationsverket får ompröva men är inte längre skyldiga att göra det när handlingarna överlämnats till övre instans

Huvudregeln i fall där en beslutsmyndighet får in nya omständigheter som gör att det redan fattade beslutet blir uppenbart oriktigt, är att de ska ändra beslutet om detta kan göras snabbt, enkelt och utan att det blir till nackdel för någon part, FL 27 § 1 st

De är dock inte skyldiga att göra den här omprövningen när handlingarna väl skickats över till högre instans, FL 27 § 2 st.

I er situation blir alltså följden av denna regel att Migrationsverket får ompröva, eftersom ni nu visat dem nya omständigheter. De måste dock inte göra det, eftersom handlingarna lämnats över till den högre instansen, förvaltningsrätten.

Återkalla överklagandet hos domstolen och begär omprövning av beslutet hos Migrationsverket

Jag skulle råda dig att ringa till domstolen dit handlingarna nu lämnats, för att få vägledning i hur du ska skriva och till vem på domstolen du ska adressera din återkallelse av överklagandet. Eftersom de är en myndighet är de skyldiga att ge dig vägledning i detta. När detta är gjort bör det få följden att de avskriver målet.

Då bör också Migrationsverkets skyldighet att ompröva beslutet återigen inträda med anledning av de nya omständigheterna.

Sammanfattning och råd

Det som antagligen kommer hända om överklagandet inte återkallas är att du kommer åberopa de nya omständigheterna, varpå domstolen kommer vilja återförvisa målet för ytterligare handläggning på Migrationsverket. Detta eftersom det som du sagt inte gjordes intervjuer med er eller någon vidare utredning, utan det blev ett avslag direkt i och med att du då inte uppnådde boende- och försörjningskraven.

Migrationsverket har en skyldighet att ompröva ett beslut som är uppenbart oriktigt med anledning av nya omständigheter, FL 27 § 1 st. Denna skyldighet upphör dock när handlingarna efter ha överklagats lämnats över till högre instans, FL 27 § 2 st. Därför rekommenderar jag att du återkallar överklagandet först, för att sedan höra av dig till Migrationsverket för att begära en omprövning av beslutet. Jag rekommenderar att du ringer till domstolen för att fråga om hur du ska formulera överklagandet, och till vem du ska adressera det. De har serviceskyldighet och måste därför kunna ge dig denna information.

Jag hoppas att du fått lite vägledning, annars får du gärna ställa en ny fråga.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare