FrågaOFFENTLIG RÄTT30/11/2021

Vad är maxbeloppet på en felparkeringsavgift?

Fick p-bot på 1200 kr, är inte det lite väl mycket? kan man verkligen behöva betala så mycket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 § lag om felparkeringsavgift får regeringen ange det högsta och det lägsta belopp som felparkeringsavgifter får fastställas till. I 2 a § förordning om felparkeringsavgift anger regeringen att felparkeringsavgiftens storlek bestäms av kommunen och beloppet får fastställas till lägst 75 och högst 1300 kronor. Förr var maxbeloppet 1000 kr men ändrades till 1300 kr den 1 mars 2017.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare