FrågaOFFENTLIG RÄTT25/05/2020

Hur anmäler man misstänkt vanvård av djur?

Hej!

Har ett problem med att en honkatt går titt som tätt och föder kattungar på mina svärföräldrars mark! Denna katt har en ägare som vi många gånger sagt åt att hålla katten inne för hennes egen hälsa och även att vi inte kan ha ansvar över att ringa katt-hem titt som tätt. Denna man har endast fräst ifrån och sagt åt oss att låta katten va. Kommunen har även vart i kontakt med honom men han säger endast samma sak till dom.

Min fråga är vad jag som privatperson kan göra åt detta. Kattungarna lider & kattmamman lider också då man ser att hon är mager & knappt diar hennes bebisar. Det är nu en ny kull som fötts på deras mark och jag tror det är hennes femte kull på 2 år. Jag vill göra något åt saken men vet inte vad jag får göra då kattens ägare 1. Inte bryr sig ihuvudtaget och 2. Inte vill bryta någon lag då jag inte är kattens ägare själv.

Vill inte att hon ska behöva lida mer och vill inte att fler kattungar ska behöva födas till missbildning, svält och den dåliga miljön dom föds i (det är ett företag där kattungarna föds i ett gammalt "lager" där dom har foder. Dom föds längst upp vid takbalkarna där det är dammigt.)

Vad kan jag göra åt detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som djurägare har man enligt djurskyddslagen en skyldighet att behandla sina djur väl och skydda dem mot onödigt lidande (2 kap. 1 § djurskyddslagen). Det innebär bland annat att djuren ska ges tillräcklig tillsyn samt foder och vatten av god kvalitet (2 kap. 4 § djurskyddslagen). Det är länsstyrelsen som har till uppgift att se till att djurägare följer reglerna i djurskyddslagen (8 kap. 1 § djurskyddslagen). Om du misstänker att kattägaren inte tar hand om sin katt ordentligt kan du anmäla ett misstänkt fall av vanvård till länsstyrelsen i ditt län. Det gör du enklast genom att fylla i formuläret på länsstyrelsens hemsida eller genom att ringa till länsstyrelsen i ditt län.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare