FrågaOFFENTLIG RÄTT31/12/2021

Vad gäller vid ett obevakat övergångsställe?

Hej!

Vad är det som verkligen gäller vid övergångställen? Behöver man stanna eller endast väja (stanna ifall det är nödvändigt,) situationer som kan anses icke nödvändigt inkluderar tillfällen då refug delar vägbanan på mitten, vilket formar något som kan tolkas som två övergångställen. Samt ifall ett övergångställe är såpass stort att personen som börjat gå över på ena sidan inte har en möjlighet att ens springa fram till din sida av vägen. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns bevakade och obevakade övergångsställen. Vid bevakade övergångsställen regleras trafiken av trafiksignaler eller av polis. Men som jag tolkar din fråga handlar den om vad som gäller vid ett obevakat övergångsställe.

Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående, både de som gått ut eller just ska gå ut på övergångstället. Fordonsföraren ska alltså släppa fram den som går. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. En gångare ska nämligen ta hänsyn till fordonets hastighet och hur nära bilen är övergångstället. Dessutom ska gångaren korsa körbanan utan onödigt dröjsmål.

Väjningsplikt innebär att föraren i god tid ska sänka hastigheten eller stanna. Föraren får därmed köra vidare endast om det kan ske utan fara eller hinder. Vilket innebär att det säkerligen finns tillfällen då vissa av dina exempel i frågan gör att man som förare kan köra vidare. Dessutom är utgångspunkten att du ska anpassa din körning så du inte behöver stanna, utan bara sakta in.

För att läsa mer om vad som gäller på övergångställen, kolla HÄR.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare