Hur kan jag bevisa att jag inte haft mobilen i handen medan jag kör?

Hej, jag blev anklagat av ett par för att jag höll mobiltelefonen mot örat medan jag körde min bil. Det gjorde jag inte, har både blåtand och trådlösa hörlurar i bilen och spec. anpassad laddningsbar behållare.Har aldrig behövt ta ut mobilen ur laddaren.

Det hela startade efter att jag jag pekat finger mot mannen som var muslim. Jag är en kvinna. Det var inte smart av mig, så klart. Frågan är hur kan jag bevisa att han ljuger?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i trafikförordningen.

Det är ett brott att använda mobilen i handen medan man kör

Du som förare får inte använda din mobiltelefon på så sätt att du håller den i handen medan du kör ett motordrivet fordon (4 kap. 10 e § trafikförordningen). Du kan dömas till penningböter om du uppsåtligen eller oaktsamt bryter mot bestämmelsen (14 kap. 3 § p 1 C trafikförordningen).

Det är en åklagare som ska bevisa att du begått ett brott

Handlandet är brottsligt. Beviskravet vid brottmål är det ska vara ställt utom rimligt tvivel att gärningsmannen begått brottet. Den s.k. bevisbördan ligger inte på dig utan på åklagaren som är din motpart. Det innebär att du inte måste bevisa att du inte begått brottet, utan att åklagaren måste bevisa att du faktiskt använt telefonen och haft den i handen medan du kört din bil. Om du inte har begått det aktuella brottet är det svårt för mannen att finna bevis på att du gjort det.

Sammanfattningsvis behöver du inte bevisa att mannen ljuger eftersom han måste ha bevis för att du använt mobilen på sådant sätt. Du kan därför känna dig säker.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Chantal KryouRådgivare