Hur kan jag anmäla sjukvården utan stämning?

Hej. Min son vill stämma sjukvården men har inga pengar, vad kan han göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom stämning kan kosta en hel del pengar om din son förlorar målet i tingsrätt kan din son istället göra en anmälan till inspektionen för vård och omsorg (IVO). På www.ivo.se kan din son hitta information och göra anmälan.

Det går även att vända sig till patientnämnden i ert landsting för att kostnadsfritt be om råd.

Din son bör dock i första hand vända sig till den verksamhet han har fått vården. Känns detta jobbigt så är även detta något som patientnämnden kan hjälpa till med.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare