Hur kan jag anmäla överförmyndaren?

Ni skriver att jag skall skriva till överförmyndarnämnden i Täby, men vad gör man då den är lika korrupt som god man/förvaltare. Så vitt jag vet har de byggt upp en organisation som täcker från biståndshandläggaren i Täby som placerar brukaren på Långbrogården där dom efter ett tag skriver ett falskt läkarintyg för att god man skall kunna bli förvaltare och därigenom stjäla brukarens pengar och ägodelar. Dom har siktat in sig på gamla personer utan egen släkt. Enligt rykten av Långbrogårdens personal har dussintals brukare drabbats,

Jag är en ingift släkting till brukaren I och har därför ingen talan. Jag har klagat hos överförmyndarnämnden i Täby, Attunda tingsrätt och länstyrelsen men alla säger att jag har ingen rätt att klaga. Finns det verkligen lagar i dagens Sverige som tillåter myndigheter att psykiskt misshandla folk och stjäla deras tillhörigheter utan att åtalas?

Jag har massor med ytterligare information, 4 polisanmälningar, JO-anmälningar, brev till överförmyndarnämnden mm.

God man/förvaltare heter T, kanske han redan finns i era register. Som god man har han brutit sig in i I's kassaskåp, in i Ingvars sommarstuga och fixat falskt läkarintyg.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag beklagar verkligen det som I har gått igenom. Självklart finns det ingen lag som tillåter någon – varken personer inom eller utanför myndigheter – att psykiskt eller fysiskt misshandla någon eller stjäla någons egendom. Tvärtom finns det lagar som förbjuder detta. Enligt 3 kap 5 § brottsbalken ska den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, dömas för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Stöld är också ett brott. Om man stjäl någon annans egendom gör man sig skyldig till stöld enligt 8 kap 1 § brottsbalken. Om man redan hade egendomen i sin besittning, exempelvis för att man har fått låna den, kan man inte stjäla den. Ett av rekvisiten för stöld är nämligen att man måste rubba någon annans besittning. Om man "stjäl" egendom som tillhör någon annan men som man själv har i sin besittning av någon anledning, kan det istället vara fråga om ett brott som heter egenmäktigt förfarande enligt 8 kap 8 § brottsbalken.

Om du misstänker eller upplever att någon begår ett brott, kan du göra en polisanmälan. Polisen utreder då om det finns några bevis för att brottet har begåtts. En åklagare som anser att det finns tillräckligt starka bevis för brottet väcker åtal och presenterar för domstolen varför gärningsmannen ska dömas för brottet. Gärningsmannens försvarare försvarar gärningsmannen. Domstolen avgör huruvida det är ställt bortom allt rimligt tvivel att brottet har begåtts av gärningsmannen, eller ej.

Ibland beslutar myndighet eller domstol mot ens egen vilja. Det behöver inte betyda att man har fel, utan snarare att domstolen eller myndigheten inte anser att det är tillräckligt bevisat att man har rätt. Det är nämligen skillnad på att ha rätt och att rätt. Man kan själv veta precis hur man anser att något har gått till, men man har inte tillräckliga bevis för att en domstol eller myndighet ska kunna ge en rätt i frågan. Domstolen eller myndigheten får inte besluta om något enbart för att den som tex gjort en anmälan eller en stämningsansökan verkar trovärdig. Domstolen/myndigheten måste göra en objektiv bedömning och se till presenterad bevisning och omkringliggande omständigheter.

Överförmyndaren ska granska god man och se till att de sköter sitt uppdrag korrekt. Om man anser att överförmyndaren gör fel, kan man anmäla överförmyndaren till Länsstyrelsen. Länsstyrelsen ska kontrollera överförmyndaren en gång per år enligt 20 § förmynderskapsförordningen, men även om de får in tips och anmälningar från allmänheten. Om länsstyrelsen finner att överförmyndaren är olämplig för sitt uppdrag kan Länsstyrelsen anmäla det till tingsrätten som kan besluta att entlediga överförmyndaren.

Jag rekommenderar dig alltså att göra en polisanmälan om du anser att I's god man har begått något eller flera brott. Jag råder dig även att rapportera till Länsstyrelsen om du anser att de bör granska överförmyndaren. Man behöver inte vara släkt med brukaren för att tipsa Länsstyrelsen eller för att göra en polisanmälan. Om man vill få en specifik god man entledigad från ett särskilt uppdrag måste man däremot vara nära släkting till den som har god man, enligt 11 kap 15 § föräldrabalken.

Om du anser att något är oklart i mitt svar får du gärna maila mig på edith.grundin@lawline.se, annars önskar jag dig stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Edith GrundinRådgivare