FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/11/2019

Hur kan jag agera för att få en advokat att sluta ta kontakt med mig?

Hej, en advokat har kontaktat mig flera gånger via mejl trots att jag meddelat att jag inte vill ha någon kontakt. Måste jag som privatperson svara honom? Jag tror inte det men vad kan jag göra förutom att blockera hans mail?

Mvh Thomas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du sa har du naturligtvis ingen skyldighet att ta kontakt med någon bara för att denne är advokat. Jag uppfattar det som att personen har kontaktat dig som advokat. Alltså inte att detta är ett privat ärende och personen dessutom råkar vara advokat.

Mina två förslag:

1. Skriv ett uttryckligt meddelande till advokaten där du förklarar att detta inte är god advokatsed och om personen inte omedelbart upphör, kommer du göra en disciplinanmälan till Advokatsamfundet.

2. Ett alternativ kan vara att ta kontakt med advokatbyrån och förklara situationen. Byrån borde ha ett intresse av att alla anställda advokater uppträder på ett professionellt sätt!

Generellt råd: i alla kontakter du har med denna person borde du försöka vara saklig, rak och inte använda för emotionella uttryck som kan uppfattas som påhopp eller som otrevligheter.

Jag hoppas verkligen att detta hjälper dig, så du slipper de oönskade kontakterna! Om du fortfarande inte når framgång, får du gärna återkomma med en ny fråga! Då kan vi se hur du lämpligast går vidare. Du är naturligtvis även välkommen att ta kontakt med en av våra jurister för mer djupgående rådgivning, det kan du göra här.

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare