Hur kan äktenskapsförord förhindra gemensamt ägande av fastighet?

Hej!

Jag och min man ska bygga ett hus på en mark som äger hans föräldrar.

Jag vill bli ägare av huset vi ska bygga tillsammans med honom.

Vi har en äktenskapsförord som jag skrivit på innan giftermålet, att vi inte ska dela på det som han äger.

Nu ska vi bygga hus och jag undrar vad behöver man göra? Skriva nån avtal ?kan jag bli ägare tillsammans med honom , om vi har äktenskapsförord?hur gör man att det ska bli rätt ?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har ni redan de äktenskapsordet hade absolut rekommenderat dig att ni upprättar något avtal så att du har en viss ägarandel i huset. Utan äktenskapsordet så är utgångspunkten att makarna äger allt gemensamt, jag vet inte med vilka ägandeförhållande ni gick in i äktenskapet med men jag tycker att ni bör upprätta ett äktenskapsord till för tydligande gällande huset som undantag eller alternativt formulera om det äktenskapsord ni redan har som är luddigt formulerat. Ni kan ju skriva ett äktenskapsförord som säger att allt som din man ägde innan ni gifte er kommer vara undantagna en eventuell bodelning i framtiden, detta innebär att du inte kommer få ut något av det som han ägde innan ni träffades. Eller att ni har samma formulering som innan men att ni specificerar att huset är ett undantag där du kommer att äga 50%. Det är svårt att ge ett mer konkret förslag på exakt hur ni ska formulera ett äktenskapsförord eftersom jag inte ordagrant vet vad som står inte i det du redan skrivit på. Men eftersom det du skrivit på är luddigt forumlerat hade jag gett dig rådet att ni skriver ett nytt/alternativt ett till där du har möjlighet till en ägarandel i huset. Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare