​Hur gör man tillägg till äktenskapsförord?

Hej,

Jag och min man har ett äktenskapsförord ligger redan men jag skulle vilja göra ett tillägg att allt jag ärver tillfaller mig vid skilsmässa.

Hur ska jag formulera detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i Äktenskapsbalken(Äktb).

Det går inte att ändra ett gällande äktenskapsförord med tillägg utan man behöver istället upprätta ett nytt äktenskapsförord, vilket kan ha som enda skillnad att ni lägger till att det du ärver ska gå till dig vid en eventuell skilsmässa. Ni måste båda underteckna det nya äktenskapsförordet(ÄktB 7:3).

Vi på Lawline erbjuder en webbaserad och prisvärd tjänst där du mycket enkelt guidas genom hur du kan skapa ditt äktenskapsförord. Denna tjänst hittar du här.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare