Hur gör man om giftorättsgods till enskild egendom genom äktenskapförord?

Vi är gifta och äger ett hus tillsammans. Vi vill skriva över vårt hus på mig så det blir min enskilda egendom. Hur gör vi? Vi vill därmed skriva ett äktenskapsförord så min make får hälften vid en ev skilsmässa. Vi har särkullsbarn och inga barn tillsammans. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om äktenskap och enskild egendom finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Det är fullt möjligt att göra om huset från giftorättsgods till enskild egendom genom äktenskapsförord (7 kap. 3§ 1st ÄktB). För att upprätta ett giltigt äktenskapsförord krävs att det är skriftligt och undertecknas av både dig och din make (7 kap. 3§ 2st ÄktB). Ni måste också registrera äktenskapsförordet hos Skatteverket (7 kap. 3§ 3st ÄktB). Gör ni detta gäller ert äktenskapsförord från den dag det ges in till Skatteverket (7 kap. 3§ 4st ÄktB).

Bortsett från dessa formella krav på äktenskapsförordet vill jag också uppmana er att vara så tydliga som möjligt när ni formulerar ert äktenskapsförord. Tänk på att tydligt ange att huset ska bli din enskilda egendom. Om ni formulerar äktenskapsförordet otydligt finns risk att det finns ett tolkningsutrymme som kan leda till bevissvårigheter vid en eventuell skilsmässa.

Skulle ni vilja ha hjälp med detta är ni varmt välkomna att boka en tid hos Lawlines jurister. Detta kan ni göra via den här länken: http://www.lawline.se/boka.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare