FrågaAVTALSRÄTTGåva19/10/2017

Hur gör man för att överlåta hälften av bostadsrätten till sin maka?

Min man och jag äger 50 % var av vår bostadsrätt. Nu vill min man överlåta sina 50 % till mig (maka) som gåva. Är det möjligt? Tillkommer några kostnader? Hur gör man?

Tacksam för svar.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej

Tack för att ni vänder er till Lawline!

Hur en make ger bort sin andel av bostadsrätten i två led

Ni ska först underteckna ett gåvobrev mellan er där ni anger att du övertar 50% av bostadsrätten som ren gåva av din make och att inget krav på motprestation finns. Ni måste därefter meddela bostadsrättsföreningen om överlåtelsen.

Skatt

Huvudregeln är att gåvor är skattefria vilket framgår av 8 kap. 2 § inkomstskattelagen. Vissa gåvor kan däremot tappa sin gåvokaraktär när avsikten inte längre är benefik. En gåvoavsikt föreligger inte när gåvogivaren förväntar sig en motprestation för gåvan. Gåvor som saknar ren gåvoavsikt kallas för remuneratoriska gåvor och är i princip alltid skattepliktiga. Om gåvogivaren är närstående presumerar Skatteverket att det finns en gåvoavsikt - det är ändå viktigt att ni skriver ett gåvobrev. Om du planerar på att ta över ett lån i samband med överlåtelsen så kan överlåtelsen beskattas till viss del - kontakta Skatteverket om detta är planen.

Ring till oss på 08-533 300 04 (vardagar 10-16) eller boka tid här så kan en av våra jurister ordna ett skräddarsytt gåvobrev till er.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare