Hur gör man för att inte riskera att hamla i personlig konkurs?

Jag vill inte hamna i personlig konkurs då jag idag har ett privat pensionsspar värt cirka 130 000 kr. Har låg inkomst pga sjuk i ung ålder och många års studier(1998). Född 1964. Fick sjukersättning tillsvidare 100 % år 2006. Hamnade i en nedåtgående ekonomisk spiral när jag förlorade mitt hem vid skilsmässa 2009. Har hyrt sedan dess av privata hyresvärdar med väldigt ofördelaktiga avtal så jag har flyttat många gånger. Stor flytt från Gotland där jag levt i 30 år till Edsbyn december 2015. Har tvingats ta dyra lån för att överleva månad för månad. Alla mina rättigheter har jag svårt att kräva för att min uppväxt handlade om att jag fick inte mina rättigheter. Jag vet inte vart jag ska vända mig i kris och om det finns bidrag. Nu önskar jag hjälp med en långsiktig lösning för jag är så deprimerad att jag knappt kan fungera. Har redan mist så mycket och nu står jag snart inför kronofogden. Denna sits förvärrar ytterligare mina rättigheter. Hade hoppats på att få lyfta mitt privata pensionsspar o kunnat köpt något billigt här i kommunen. Vilka är mina valmöjligheter rent juridiskt? Måste drastiskt dra ner på dyra utgifter såsom hyra men också få ner räntan på två dyra lån, ett på 7,7 % och det andra lånet på cirka 12 % ränta. När jag går i pension om cirka 12 år ser min situation ännu mera kärv ut då jag mister AFA- försäkring på 2300 kr/mån. Jag behöver någon jurist som kan se konstruktivt på min allvarliga situation.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer börja med att förklara några begrepp och avslutar med en rekommendation.

Vad är en personlig konkurs?

Personlig konkurs innebär att en person inte fritt får förfoga över sin egendom under konkursen. När tingsrätten har beslutat om personlig konkurs utses en förvaltare som gör en genomgång av privatpersonens tillgångar och skulder. Alla tillgångar som kan omsättas i kontanter säljs för att frigöra medel att betala skulderna. Typiska tillgångar är bilar, hemelektronik, kontanter på sparkonton, med mera. Det finns dock några undantag. Sådana tillgångar som en privatperson behöver för att kunna leva ett drägligt liv får inte säljas. Det gäller till exempel vissa möbler och andra nödvändiga saker i hushållet. Man blir inte skuldfri om man försätts i personlig konkurs utan de skulder som finns kvar efter konkursen kan man krävas på senare. Dvs om det återstår skulder efter det att alla tillgångar har skiftats ut, bär man i fortsättningen med sig dessa skulder. En personlig konkurs är alltså inget sätt att bli skuldfri på.

Hur försätts man i personlig konkurs?

En person som är på obestånd, vilket innebär en inte tillfällig oförmåga att betala sina skulder, kan själv ansöka om att bli försatt i konkurs. En ansökan kan även göras av en fordringsägare, vilken är någon som har en skuld att driva in. Beslutet tas av tingsrätten. Dock krävs det rätt mycket för att man ska försättas i personlig konkurs och du är inte där än.

Skuldsanering

Skuldsanering innebär att du som är svårt skuldsatt slipper betala hela eller delar av dina skulder. I normala fall får du en avbetalningsplan på fem år. Om du sköter dina betalningar så kommer du att vara skuldfri när de fem åren gått. Tanken med skuldsanering är att en skuldsatt får en möjlighet att lösa sina ekonomiska problem och kan komma tillbaka till ett liv med delaktighet. Dessutom kommer borgenärerna i normalfallet få åtminstone en del av sina fordringar betalda.

Om du redan har låg inkomst och inte kan betala någonting kan du få skuldsanering ändå, men utan någon betalningsplan. Det finns ingen regel för hur stora skulderna måste vara. Kronofogden kommer att göra en bedömning i varje enskilt fall eftersom det är din totala skuld, i relation till vad du kan betala, som är avgörande för om du kan få skuldsanering eller inte.

Vill du veta mer om skuldsanering rekommenderar jag att läsa här där kronofogden besvarar de vanligaste frågorna om skuldsanering. Önskar du en skuldsaneringsplan så hör du av dig till kronofogden.

God man eller förvaltare

God man eller förvaltare är en person som hjälper till med förvaltningen av bl.a ekonomin. Oftast är det för att personen på något sätt hindrad att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller ta hand om sig själv. En av de vanligaste anledningar till att man får en god man tilldelad sig är för att just hjälpa till med ekonomin. Personen kan då få hjälp att hantera räkningar och ta kontakt med sociala myndigheter eller andra kontakter som behövs i vardagen.

Ansökan om en god man kan även göras av dig själv eller en nära anhörig. Tingsrätten fattar sedan beslut om du kan bli tilldelad en god man eller inte. Det du i så fall behöver göra är att vända dig till överförmyndaren i din kommun. Här har jag lagt upp en länk till din kommun, tryck här för ansökan.

Rekommendation

Det är tyvärr jättesvårt för mig att avgöra vad du ska göra just nu. Detta är inte direkt en juridisk fråga utan du hade behövt hjälp av någon som kan ordna upp din ekonomi. Det bästa är om du kan lösa alla dina lån så att de går under ett och samma lån och förhoppningsvis kunna få ner räntan. Det bästa hade varit att du fick hjälp av någon privat. Om inte den möjligheten finns skulle du kunna börja med att försöka ansöka om en god man som kan hjälpa dig med din ekonomi. Skulle du inte bli beviljad en god man så är sista alternativet att du ansöker om skuldsanering hos kronofogden. Om detta inte heller beviljas kan du kontanta mig på min mail så får vi se om några av våra jurister skulle kunna hjälpa dig med en rekommendation alternativt att de kan hänvisa dig vidare.

Tyvärr kan jag inte ge dig fler rekommendationer än såhär. Utan när det kommer till problem med ekonomin så finns det inte så mycket juridiska möjligheter för den som inte kan betala för sig. Skyddet i svensk rätt är riktat till dem som vill få betalt, dvs borgenärerna. Men med rätt hjälp kan man försöka lösa lån och andra skulder man har.

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare