Hur gör man en polisanmälan?

Hej jag har varit till julbord med mina arbetskompisar på ett hotell i dec 2021. Där en vakt som misshandlade mig. Det har hänt direkt efter jag åt maten och frågade min kompis ska dansa med mig men han vill inte så jag gick därifrån. Då en vakt tog mig ut och sa att jag få inte försätta stanna kvar. Hon frågade inte min kompis att vad har hänt. Hon tvingade mig att gå ut från festen. Hon lyssnade inte andra från min arbetsplats som förklarade. Jag mår dåligt av misshandlad. Denna har hänt första gången i mitt livet. Det blir tacksam om ni kan hjälpa mig.

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar hur du kan få rättelse till följd av att du blivit misshandlad.

Enligt Brottsbalken 3 kap 5 § innebär misshandel att någon tillfogat en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd. Straffet för detta är fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Mitt tips är att du borde polisanmälan händelsen.

Hur gör man en polisanmälan?

För att göra en polisanmälan kan du antingen ringa 114 14 eller besöka en polisstation. De enda uppgifter du behöver ge polisen vid anmälan är ditt personnummer och information om vad som hänt och när det hänt.

Vad händer efter att du lämnat in din polisanmälan?

När polisen fått in en anmälan ska polis eller åklagare bedöma möjligheterna att utreda brottet. De beslutar sedan om en förundersökning ska inledas eller inte. Om de väljer att inleda en förundersökning är polisens nästa steg att utreda vad som hänt och vem som kan vara skyldig till brottet. Under förundersökningen kommer förhör ske med dig, den misstänkta och eventuella vittnen. Om det under utredningen visar sig att inget brott begåtts eller att det inte finns tillräcklig bevisning så kommer förundersökningen att läggas ned. Om det istället anses att ett brott begåtts och att det finns tillräckliga bevis så kommer åklagaren besluta om att väcka åtal vilket innebär att domstolen kommer pröva målet vid en rättegång.

Sammanfattningsvis behöver du inte rikta din anmälan mot en specifik person, men det hjälper polisen vid en eventuell utredning om du kan berätta om händelsen så detaljerat som möjligt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Anna von FircksRådgivare