Hur gör man en bostad till enskild egendom?

Hej!

Jag och min man har en bostadsrätt tillsammans och båda står som låntagare. Nu vill vi säkra att det är jag som får hela bostaden utan komplikationer vid en eventuell skilsmässa. Vi undrar hur vi ska göra, helst utan att behöva betala en massa skatt också. Han kan stå kvar som låntagare. Är det äktenskapsförord, gåvobrev eller enskild egendom som vi ska skaffa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en skilsmässa delas allt giftorättsgods mellan makarna. Giftorättsgods är kortfattat all egendom som inte har gjorts till enskild egendom. Och det är just genom äktenskapsförord eller ett gåvobrev som egendom kan göras till enskild. Enklaste sättet för er att göra lägenheten din enskilda egendom är att ni skriver ett äktenskapsförord om det och den kommer då inte delas på vid en eventuell skilsmässa. En eventuell skatt blir aktuell först den dagen lägenheten säljs och eventuellt går med vinst. Det svåra som kan bli med ett gåvobrev är att som jag uppfattar det äger ni hälften var. Din man kan då ge dig sin hälftendel i ett gåvobrev där ni skriver att det ska vara enskild egendom. Men din hälftendel måste också skrivas som enskild egendom och gör då lättast det genom äktenskapsförord. Därav är det nog lättast att skriva in hela bostaden i ett äktenskapsförord direkt.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare