Hur gör man egendom enskild och vad innebär det?

Hej,

Jag är gift och har planer på att ensam köpa ett hus. Min man vill inte ha några banklån, så jag har pratat med banken och har möjlighet att låna ensam låna pengar. Hur ska jag göra för att garantera att huset blir min enskilda egendom? Räcker det med äktenskapsförord? Vad händer vid en eventuell skilsmässa?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av familjerättslig karaktär och regleras främst i äktenskapsbalken (ÄktB).

Hur gör man egendom enskild?

Man kan göra egendom enskild genom att i ett äktenskapsförord skriva att egendomen är enskild (7 kap. 2 § ÄktB). Andra sätt att göra egendom enskild är bl.a. att genom en gåva föreskriva att egendomen ska vara enskild eller att i ett testamente skriva att egendomen är enskild (7 kap. 2 § ÄktB). I ditt fall är det enklast att skriva in i ett äktenskapsförord att huset ska vara din enskilda egendom eftersom du inte ärver huset från någon eller får det som en gåva.

Betydelsen av att egendomen är enskild

Vid äktenskapsskillnad ska en bodelning göras, vilket innebär att egendomen fördelas mellan makarna (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ingår allt som är giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB), vilket är all egendom som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Den enskilda egendomen kommer alltså inte delas mellan makarna utan endast den vars enskilda egendom det är kommer få den egendomen. Vid en eventuell skilsmässa kommer alltså du få hela huset om det är din enskilda egendom.

Hoppas detta var till hjälp för dig. Om du behöver hjälp att upprätta ett äktenskapsförord kan du använda vår avtalstjänst, den hittar du här.

Har du fler funderingar kan du kontakta vår juristbyrå. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08 533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00.

Linn LindelöfRådgivare