FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/08/2024

Hur gör jag för att registrera min fru som ägare till en fastighet vi båda köpte för länge sedan?

Hej. Jag och min fru köpte en sommarstuga 2004, och av någon anledning så står bara jag som ägare. Kommer inte riktigt ihåg, men tror att det var för att det bara var jag som var på plats och skrev på kontraktet. Jag undrar hur vi ska göra för att justera detta, så att min fru också blir delägare och vi äger 50% var? Vad behöver vi göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor"

För att kunna svara på din fråga måste jag göra några antaganden som kommer framgå av mina svar. Stämmer inte dessa antaganden är du mer än välkommen att ställa följdfrågor.

Mellan makar finns det 3 sätt att överföra egendom mellan sig vilka är gåva, köp och bodelning

För den situationen att din fru också står på köpekontrakt med mera

Eftersom ni har köpt fastigheten tillsammans 2004 får jag så göra antagandet att ni båda står på lånen, köpekontraktet etc. I ett sådant fall bör det vara så att det endast är att ansöka om att din fru också är delägare hos lantmäteriet eftersom den som med äganderätt förvärvat fast egendom skall söka inskrivning av förvärvet (lagfart) inom en viss tid (20 kap. 1§ JB). Denna tiden är egentligen 3 månader efter det att fångeshandling har upprättats (20 kap. 2§ JB). Om man inte söker lagfart inom denna angivna tiden kan man bli belagd med vite (20 kap. 3§ JB). Vite brukar dock endast komma på tal om någon annan som har intresse i eran fastighet skulle påpeka det ex. om ni skulle sälja den.

I en sådan situation som ovan rekommenderar jag därför att ni tar kontakt med lantmäteriet för att registrera din fru som ägare enligt upprättade avtal etc. Innan ni söker lagfart kan det vara bra att berätta om att ni (som jag tolkar det) först nu märkt att din fru inte också står på fastigheten men att det är något ni vill. Lantmäteriet bör så endast begära handlingarna som krävs för att styrka ägandeskapet. Jag länkar en sida med lantmäteriets information och svar på vanliga frågor där en av frågorna är om man inte registrerat lagfart.

För den situationen att din fru inte står på köpekontrakt med mera

Eftersom ni köpt fastigheten tillsammans och ni inte vad jag förstår planerar att skilja er så kan det komma i fråga om att du ska ge din fru en gåva om halva fastigheten. Jag gör antagandet att ni delar alla betalningar etc. vilket skulle göra det lika rättvist. En gåva kommer på tal främst om din fru inte står på någon av köpekontrakten eller hennes ägandet inte kan styrkas på annat sätt. Vid en sådan gåva av fast egendom tillämpas 4 kap 1-3 och 7-9 § jordabalken. Av dessa framgår att bl.a. ett gåvobrev ska upprättas där det ska framgå att du överlåter huset till din fru. För att överlåtelsen ska få sakrättsligt skydd måste gåvan registreras. Regler om detta finns i äktenskapsbalken. Ansökan om registrering görs hos Skatteverket. Till ansökan skall ni bifoga gåvobrevet (16 kap. 2§ och 8 kap. 1§ 2 st. ÄktB). Skatteverket kommer sedan att publicera gåva i Post- och Inrikes Tidningar (16 kap. 3§ ÄtkB)

Sammanfattningsvis

För att ni ska kunna lösa denna situationen behöver ni först kontakta lantmäteriet för att fråga om det bara är att också registrera din fru som ägare. Det förutsätter såklart att hon står som köpare på köpekontrakt etc. så att ägande kan styrkas. Svarar lantmäteriet ja bör det bara vara att skicka in den informationen dem behöver för att styrka ägandet. Lantmäteriet bör hjälpa er med vilken information dem behöver för att ni ska kunna ansöka om lagfart. Gör dem inte det bifogar jag den här

För den situationen din fru inte står som ägare på köpekontrakt etc. kan det bli aktuellt att du måste ge henne en gåva för att hon ska kunna registreras som ägare. Hur ni gör det framgår av texten under rubriken " För den situationen att din fru inte står på köpekontrakt med mera." Jag kan även här rekommendera att ni i ett sådant fall kontaktar en av våra jurister för hjälp med upprättande av ex. ett sådant gåvobrev eller för att klargöra om det är mest fördelaktigt för er att du ger hennes andel som en gåva eller inte. Ni kan kontakta en av våra jurister på https://lawline.se/boka.

Jag hoppas så att ni fått svar på era frågor! Är så inte fallet tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare