FrågaAVTALSRÄTTGåva17/12/2021

Hur gör jag för att ge en gåva till mina barn?

Avser att ge mina barn en större summa pengar,men önskar att det skall vara enskild egendom. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Grundläggande förutsättningar

Jag förstår att du vill ge en gåva till dina barn med villkoret att pengarna ska vara enskild egendom och du undrar nu hur du ska gå till väga. Vidare tolkar jag frågan som att du har för avsikt att ge pengarna nu genom gåva och inte genom testamente.

Du behöver upprätta ett gåvobrev

När en större gåva ges är det inte ovanligt att ett gåvobrev upprättas. Ett gåvobrev är en juridisk handling i vilken någon förklarar att överlåta en gåva till en annan, där kan också framgå vissa "krav" för att gåvan ska vara giltigt. I vissa fall är gåvobrev ett krav och i andra fall är det inte det. Oftast väljer de flesta att upprätta en sådan handling ändå på grund av att det är en trygghet både för givaren och mottagaren. Vid gåva av lös egendom, som pengar är, är det däremot inte ett krav enligt lag. Eftersom din önskan däremot är att gåvan ska utgöra enskild egendom så är upprättandet av gåvobrev en nödvändighet för att kunna förena gåvan med villkoret att det är enskild egendom.

Bra att veta om gåvobrev

Vid gåva av lös egendom blir gåvan först bindande när pengarna faktiskt byter ägare, det vill säga när dina barn har pengarna på kontot, 1§ gåvolagen. Det kan också vara bra att känna till att om inte något annat framgår av gåvobrevet så räknas det som förskott på arv när mottagaren är ett barn till givaren. Detta kan man dock reglera i gåvobrevet om man önskar.

Det som ska ingå i ett gåvobrev är följande:

- Vem som är givare

- Vem som är mottagare

- Noggrann beskrivning av egendomen (belopp etc)

- Överlåtelseförklaring

- Villkor för överlåtelse (tex att gåvan ska utgöra enskild egendom)

- Underskrift för bägge parter

- Ort och datum

Min rekommendation

Min rekommendation är således att du upprättar ett gåvobrev där det tydligt framgår att gåvan ska vara enskild egendom. Jag kan dessvärre inte hjälpa dig med det, men däremot kan du göra det själv till ett fast pris genom Lawlines avtalsrobot genom att klicka här. Det är betydligt lättare än att göra ett eget eftersom det innehåller allt som ska vara med för att det ska bli juridiskt rätt. Vill du istället ha mer skräddarsydd hjälp kan du vända dig till Lawlines erfarna jurister så hjälper de dig att upprätta ett avtal, klicka i så fall här för att boka tid.

Jag hoppas svaret var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare