Hur gör jag för att få mitt ex att flytta?

Mitt ex bor inneboende hos mig i min bostadsrätt. Jag vill nu att hon flyttar men hon vägrar. Om jag inte släpper in henne i lägenheten så gör jag mig visst skyldig till egenmäktigtförfarande om jag förstod polisen rätt. Hur ska jag göra på laglig väg för att få henne ut ifrån lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Rätt till lägenheten

Om du skaffade lägenheten för att ni skulle bo där tillsammans är din lägenhet samboegendom (3 § Sambolag). Förutsatt att du inte skaffade lägenheten för att ni skulle bo där som sambos så kan din sambo ändå under vissa förutsättningar ha rätt att ta över bostadsrätten (22 § Sambolag). För att en sambo ska få ta över en bostad som tillhör den andra sambon krävs dock särskilt starka skäl, och din före detta sambo måste kunna köpa ut dig ur bostadsrätten. För att överta din bostadsrätt måste din sambo väcka talan inom ett år, eller tre månader från det att hon flyttat från lägenheten (22 § Sambolag 2 stycket).

Säga upp din sambo

För att säga upp din sambo måste du göra en giltig uppsägning. Du kan som tidigast säga upp din sambo tre månader innan hon måste flytta (12 kap 4 § Jordabalk punkt 1). För att uppsägningen ska vara giltig måste den vara skriftlig (12 kap 8 § Jordabalk).

Om din sambo vägrar flytta

Om din sambo vägrar flytta så ska du kontakta kronofogden och begära att dom avhyser din sambo. Du har som du skriver inte rätt att själv byta lås och på det sättet göra dig av med din sambo.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare