Hur gör jag för att driva in skadestånd från en person?

Hej. Jag hade parkerat min bil utanför mitt arbete och när jag kom till bilen var det massa glassplitter på den.En man tog kontakt med min och berättade vad som hänt.Ett glasbord från en kiosk baktill min bil hade i stormen flugit in i min bil.Tog kontakt med ägaren till kiosken som sa att det var omöjligt men jag har vittne som var på ett gym precis ovanför med stora glasfönster.

Bilen är på lagning då det blev djupa repor och bucklor.Jag polisanmälde ägaren då han inte är så samarbetsvillig om sälvrisken som är 6875kr. Jag anser att han är skyldig att betala självrisken då bordet var hans och ej fastkedjad men försäkringsbolaget kan inte göra något och polisanmälan ledde ingen vart när jag fick brev idag. Vad kan jag göra för att ägaren till kiosken och bordet ska betala?Man kan väll inte få göra hur som helst och komma undan med det. Hade det varit tvärtom så hade jag tagit mitt ansvar och betalat och bett om ursäkt. Vad ska jag nu göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enklaste sättet att indriva skulden är att du kontaktar Kronofogden och ansöker om betalningsföreläggande (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). I det fall du gör detta, kommer personen att informeras av Kronofogden och få möjlighet att bestrida skulden. Bestrids inte skulden, blir skulden fastställd och Kronofogden börjar arbeta med att driva in den. Bestrids skulden (t.ex. med motiveringen att denne inte ansvarar för skadan), kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol. I sådana fall måste du kunna bevis att du utfört jobbet. Du kan i domstol begära skadeståndsersättning med grund i skadeståndslagen. Jag rekommenderar att du antingen ansöker om betalningsföreläggande, eller kontaktar en jurist som kan bistå dig i processen mot personen.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare