Hur gör jag för att avsäga mig rätten till arv på en specifik egendom?

Om jag vill avsäga mitt arv på en specifik egendom medan min mor fortfarande är i livet, räcker det mes att jag ger avsägelsen skriftligt till min mor eller behöver jag även skicka det skriftligt till någon myndighet?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få svar på frågan får vi gå in i Ärvdabalken (ÄB) och kika, eftersom att det handlar om arv.

Du kan avsäga dig arv genom att skriva ett testamente

Du kan antingen avsäga dig hela eller specifika delar av arvet efter din mor. Detta måste göras skriftligen. Ni kan därför skriva ett testamente där det står att du väljer att avsäga dig rätten till arv för en specifik egendom. Det räcker sedan med att du skriver ditt godkännande på testamentet. Du måste dock som barn till din mor få skälig ersättning för att kunna avstå från arvet (ÄB 17 kap 2 § 1 st). Testamenten behöver inte registreras eller liknande, och du behöver därför inte skicka in det till någon myndighet.

Egendomen kommer att delas mellan din mammas övriga arvingar om du väljer att avsäga dig rätten till arvet

Något som kanske kan vara värt att tänka på är att det finns en viss skillnad i att avsäga sig rätten till arv och att avstå från arv. När du avsäger dig arvet innebär det i regel att egendomen istället kommer att delas mellan din mors övriga arvingar. Det innebär därför att dina arvingar kommer att gå miste egendomen i framtiden, om du väljer att avsäga din rätt till den. Dina arvingar kommer dock att få ta del av egendomen, om du istället väljer att endast avstå från arvet. (ÄB 17 kap 2 § 3 st).

Sammanfattning och råd

Du kan avsäga dig rätten till arv på en specifik egendom genom att skriva ett testamente. I testamentet ska det framgå att du väljer att avsäga dig rätten till arv för den specifika egendomen. Du måste sedan skriva ditt godkännande på testamentet. Detta leder till att varken du eller dina arvingar kommer att få tal del av egendomen i form av ett arv i framtiden. Om du skulle vilja att dina arvingar ska få ta del av egendomen i framtiden kan du istället välja att avstå från din rätt till arv.

Jag skulle med andra ord rekommendera er att skriva ett testamente. Ni kan kontakta våra duktiga jurister på info@lawline.se, om ni skulle vilja ha hjälp med detta.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare