Hur gör jag anspråk på halva vårdnadsbidraget?

Hej!

Det har kommit till min kännedom att mamman till vårat barn erhållit vårdnadsbidrag utan min vetskap. Vi har växelvis boende året runt. Vad har jag för rättigheter för att göra anspråk på halva bidraget? Vart ska jag vända mig isf?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Då du inte skrivit något annat, utgår jag från att ni har gemensam vårdnad om barnet. Enligt 22 kap 15 § socialförsäkringsbalken ska vårdbidraget tillfalla den som har den huvudsakliga vården och tillsynen av barnet. Om det skulle vara så att ni genom växelvis boende deltar i vården i i lika stor utsträckning, har det i praxis angetts att den förälder som barnet är folkbokförd hos, är den som får motta bidraget.

Då jag inte vet var ert barn är folkbokfört kan jag inte svara på frågan huruvida utdelningen gått rätt till eller inte. Jag utgår dock från att barnet är folkbokfört hos sin mamma. Detta skulle isåfall innebära att du inte kan göra anspråk på det bidrag som redan tillfallit henne.

Däremot kan ni, i enlighet med 22 kap 16 §, hos försäkringskassan lämna in en ansökan om att vårdnadsbidraget i fortsättningen ska delas lika. Detta förutsätter dock att ni har gemensam vårdnad och att båda tar del av vårdnaden av barnet.

Hoppas svaret varit till din hjälp och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Nina ErlandssonRådgivare