Hur gifter man sig med en person som befinner sig utomlands?

Hej! Jag är svensk medborgare och har förälskat mig i en syriansk man som jag har känt i tre år. Vi har aldrig träffats, men har pratat på Facebook. Han befinner sig just nu i Libanon och vi vill gifta oss i Sverige - hur ska vi gå till väga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att kunna gifta sig i Sverige ställs en del krav. Båda parterna måste vara över 18 år och man får inte vara släkt i upp- eller nedstigande led eller redan vara gift/ha registrerat partnerskap med en annan person (2 kap. 1-4 § äktenskapsbalken). En förutsättning för att kunna ingå äktenskap är att Skatteverket prövat om det finns något hinder för äktenskapet. Ansökan ska göras gemensamt till Skatteverket (3 kap. 1 § äktenskapsbalken). När det kommer till giftermål med en person som inte är folkbokförd i Sverige ska vid hindersprövningen uppvisas ett intyg av utländsk myndighet om sin behörighet att ingå äktenskap, om ett sådant intyg kan anskaffas (3 kap. 2 § äktenskapsbalken). Om Skatteverket inte finner något hinder mot äktenskapet ska dem utfärda ett intyg om detta (3 kap. 4 § äktenskapsbalken). När ett sådant intyg har utfärdats har ni möjlighet att gifta er i Sverige.

Ni fyller i blanketten SKV 7880 Hindersprövning - Ansökan och försäkran och när endast en av er är folkbokförd i Sverige måste ni gemensamt besöka ett av Skatteverkets servicekontor i samband med att ni lämnar in er ansökan om hindersprövning. Han måste i samband med det styrka sin identitet med ett pass och lämna ett intyg där hans civilstånd framgår. Det ska i första hand vara utfärdat av behörig myndighet i landet han nu bor, och i andra hand av en behörig myndighet i det land han är medborgare i. Intyget får vara högst fyra månader gammalt. Om han inte har ett sådant intyg kan han kontakta behörig myndighet i landet han bor i, landet han är medborgare i eller landets närmaste ambassad för närmare upplysningar. För att ni ska kunna gifta er i Sverige måste han med andra ord befinna sig i Sverige och ni måste tillsammans genomföra de nödvändiga stegen. Du kan läsa mer på Skatteverkets hemsida.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare