FrågaAVTALSRÄTTGåva02/02/2015

Hur ger man bort en bostadsrätt?

Hej,

Jag skall ge bort en bostadsrätt som gåva, vad krävs för att göra detta, vilka papper och blanketter måste jag fylla i? Måste jag ha några vittnen?

Räcker det med detta gåvobrev http://www.hsb.se/polopoly_fs/1.210938.1411650361!/G%C3%85VOBREV.pdf

och sedan detta skriva ett brev till bostadsrättsföreningen där jag som gåvogivare ansöker om utträde ur bostadsrättsföreningen och gåvotagare ansöker om tillträde.

Räcker detta eller behöver jag tänka på något mer?

// Lars

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det räcker faktiskt med att upprätta gåvobrev, och blanketten du länkar till duger utmärkt (se 6 kap. 4 § Bostadsrättslagen, https://lagen.nu/1991:614#K6). Det krävs inga vittnen när man ger bort en bostadsrätt (till skillnad från när man överlåter en fastighet), och så länge gåvobrevet är undertecknad och ni underrättar bostadsrättsföreningen finns det inga ytterligare krav! Förutsatt att det inte skulle finnas några övriga krav t i ditt kontrakt med bostadsrättsföreningen - och det är osannolikt - är det alltså bara att skriva under gåvobrevet och underrätta bostadsrättsföreningen.

Om det uppstår några fler frågor är det bara att höra av dig igen!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare