FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet09/12/2018

Hur ger jag min man hälften av min andel i en sommarstuga?

Hej, Jag och mina två syskon har fått mina föräldrars sommarstuga i gåva som enskild egendom med 1/3 var. Det är reg. hos Lantmäteriet så allt ok. Nu vill min man som kommer lägga ner mycket tid på renovering av stugan att både han och jag ska äga min del, dvs mina syskon 1/3 var och min 3:e del ska både jag och min man äga. Hur reglerar vi detta på enklast sätt?

Fråga 2: Om ägandet är som nu och jag och mina syskon skulle sälja sommarstugan, är de pengar jag får vid försäljningen min enskilda egendom? Eller tillfaller det både mig och min man eftersom vi är gifta?

Tackar på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur reglerar vi ägandet på enklast sätt?

Det lättaste sättet för er att reglera ägandeförhållandena är att du upprättar ett gåvobrev där du förklarar att du vill ge hälften av din andel i sommarstugan till din man. Ett gåvobrev måste följa de formkrav som uppställs för fastighetsöverlåtelse i jordabalken. Gåvobrevet ska vara skriftligt, ange vilken fastighet som avses med gåvobrevet och hur stor andel din man ska få samt undertecknas av såväl dig som din man (4 kap. 1 §). Eftersom gåvan bara gäller din del av den samägda egendomen behöver du inte dina syskons samtycke.

Är sommarstugan enskild egendom?

Regler om enskild egendom i äktenskap finns i äktenskapsbalken. Huvudregeln är att makars egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 §), och alltså inte enskild egendom. Du skriver att du och dina syskon har fått andelar i sommarstugan av era föräldrar. Om det i gåvobrevet finns en skrivelse om att andelen samt avkastning på andelen ska vara din enskilda egendom är det däremot inte giftorättsgods (7 kap. 2 § andra punkten). En sådan skrivelse innebär att de pengar du får vid en eventuell försäljning av andelen är din enskilda egendom. Om det inte finns en sådan skrivelse anses andelen i huset utgöra giftorättsgods som delas lika vid en eventuell bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare