Hur går man tillväga vid en skilsmässa vad gäller hyresrätten?

Jag och min dåvarande man bor i en hyresrätt. Skilsmässan har gått igenom och vi bor fortfarande under samma tak. Jag står på kontraktet och han vill inte flytta ut. Hur går jag till väga? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Äktenskapsbalken reglerar vem som får vad av tillgångarna i en skilsmässa, jag kommer därför utgå från denna lag när jag svarar på din fråga.

Det framkommer inte att ni varit överens om vem som får rätt till lägenheten, jag kommer därför att redogöra för vad som gäller enligt lagen. Därefter kommer jag redogöra för vad som gäller om din före detta man vägrar att flytta ut.

För att din före detta man ska få rätt att överta hyresrätten krävs det att det anses skäligt

Förutsatt att något äktenskapsförord inte finns vad gäller hyresrätten samt att den utgjorde er gemensamma bostad så ska den räknas som giftorättsgods vid er skilsmässa. Vid bedömning av vem av dig eller din före detta man som ska ha rätt till lägenheten tas hänsyn till vem av er som har bäst behov av att bo kvar (9 kap. 1 §, 10 kap. 1 § och 11 kap. 8 § äktenskapsbalken).

För att din före detta man ska få rätt att överta hyresrätten krävs dock att det ska anses skäligt. Det kan tillexempel handla om att mannen har barn som inte ska bo hos dig efter skilsmässan (11 kap. 8 § äktenskapsbalken och RH 2002:12).

Om du har rätt till bostaden har din före detta man en skyldighet att flytta därifrån

Om din före detta man inte vill flytta ut trots att du fått rätt till bostaden så har han ingen rätt att uppehålla sig där längre utan han har en skyldighet att genast flytta därifrån (14 kap. 8 § andra stycket äktenskapsbalken).

Om mannen vägrar att flytta ut kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om avhysning, det vill säga en förpliktelse för mannen att avlägsna sig från bostaden.

Sammanfattning

Vid en skilsmässa ska den av parterna som har bäst behov av hyresrätten få bo kvar. Eftersom du står på kontraktet krävs det att det anses skäligt för att din före detta man ska få rätt att överta hyresrätten.

Om din före detta man vägrar att flytta ut kan du vända dig till Kronofogden för att ansöka om avhysning.

Min rekommendation

Det kan vara svårt att avgöra vem av er som har bäst rätt till hyresrätten i förhand och ni kan således vända er till tingsrätten för att be om en bodelningsförrättare som avgör frågan. I sådant fall tillkommer avgift till tingsrätten samt arvode till bodelningsförrättaren.

Du kan även boka in ett möte med en av våra kunniga jurister så kan de hjälpa dig att driva ditt ärende vidare juridiskt.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare