Hur går man till väga när man vill avstå från sitt arv efter en bouppteckning gjorts

Hej. Min far har gått bort och vi är ett antal syskon som får dela på en liten summa. Hur gör jag för att avstå mitt arv nu när vi redan har gjort en bouppteckning? Är det krångligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först vill jag säga att jag verkligen beklagar sorgen och jag hoppas att ni ändå, under omständigheterna, hittar en gemensamt bra lösning. Sedan vill jag klargöra att arvsrätt regleras i ärvdabalken (ÄB), men i ditt fall så är det mer lämpligt att diskutera vissa avtalsrättsliga principer. Därför kommer jag inte gå in i detalj på lagstiftningen i ÄB.

Hur du avstår från ditt arv:

Jag tolkar din fråga som att du vill avstå från ditt arv så att dina syskon får en större del. Du kommer kunna använda dig av mina råd, även om du vill att ditt arv ska gå till någon annan.

I Sverige så har vi en avtalsfrihet som innebär att du har rätt att ingå ett avtal med dina syskon om hur din del i arvet ska hanteras. Det faktum att ni redan gjort en bouppteckning är inget hinder för detta! Alltså, kan du genom ett avtal välja att avstå från ditt arv och i samma veva se till att din del av arvet går till dina syskon.

Min rekommendation är att ge din andel i dödsboet som gåva:

I detta fallet handlar det om att du ger bort din andel i dödsboet, detta kommer jag fram till eftersom jag tolkar det som att ni inte fått ut arvet än.

Min rekommendation är att du, genom en gåva, ger din andel till dina syskon. Resultatet av detta är att du inte längre är dödsbodelägare. därför ska ni bifoga ett dokument till bouppteckningen som anger att det har skett en förändring: alltså att dina syskon är de enda dödsbodelägarna.

Jag antar att arvet består av pengar i ert fall, detta innebär att det inte finns ett formellt krav på ett gåvobrev. Men jag rekommenderar att ni ändå ingår i skriftliga avtal, för säkerhetens och tydlighetens skull.

Vad ni bör ta med i avtalet:

- Vem ingår i avtalet

- Vad avser avtalet (gåva av din andel i dödsboet)

- När ska avtalet fullbordas

- Era underskrifter

OBS! Glöm inte heller att bifoga handlingen till bouppteckningen!

Skulle det kännas mer betryggande att upprätta ett gåvobrev, så kan du naturligtvis även göra det. I sådana fall finns det möjlighet att upprätta ett gåvobrev, med hjälp av Lawline.

Sammanfattning:

Du behöver inte oroa dig för att det är krångligt att avstå från ditt arv. För att göra det så enkelt som möjligt så vänd dig direkt till dina syskon och prata med dem så att ni kan upprätta avtal med varandra, istället för att gå genom en tredje part!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att ni hittar en bra lösning gemensamt!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare