Hur går man till väga för att avstå sitt arv till förmån för nästa legala arvinge?

Jag har en moster som nyligen avlidit. Vi är 2 släktingar som är kvar i livet, jag och en annan moster dvs systern till den avlidna. Min mor är död sedan flera år. Det finns tyvärr inget testamente skrivet. Min kvarvarande moster har sagt att hon inte önskar ärva och att dom har bestämt att ingen av dom skall ärva varandra.

Hur skall hon gå tillväga för att avstå/avsäga sig arvet till förmån för mig? Bouppteckningen är ännu inte påbörjad.

(min kvarvarande moster har skrivit testamente, där jag och en efterlevande till hennes avlidne make delar på det arvet)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att du ska få ärva din mosters andel istället för henne bör hon göra ett arvsavstående. Ett sådant arvsavstående måste vara oåterkalleligt och villkorslöst. Det bör vidare vara skriftligt och ska ges in tillsammans med registreringen av bouppteckningen. Skriftligheten är inte ett formkrav men rekommenderas ur bevissynpunkt och för tydlighet. Ett arvsavstående kan med andra ord bara ske i anslutning till just registreringen och bifogas helt enkelt med handlingarna. Om ett arvsavstående görs efter denna tidpunkt kommer det hela istället att betraktas som en gåva från din moster till dig, vilket i och för sig inte får några skatterättsliga konsekvenser då gåvor inte är skattepliktiga. Om din moster avstår från arvet innan bouppteckningen behöver hon inte kallas till förrättningsdagen.

Ett arvsavstående kan innebära att man nekar en viss andel av arvet, en viss egendom eller hela sin arvslott. Konsekvensen av att din moster avstår blir att man ”bortser” från henne som släkting då man ska fördela egendomen som avstås. I och med att du är nästa person på tur enligt arvsordningen kommer du att ärva andelen.

Behöver du hjälp med upprättandet av bouppteckningen rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare