FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/05/2022

Hur går jag tillväga för att överlåta en enskilda firma?

Jag har en enskild firma, men då jag numera jobbar som anställd hos annan arbetsgivare, vill jag överlåta firman och verksamheten till min far. Hur skall jag gå tillväga?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Enskild firma eller enskild näringsverksamhet som det också brukar kallas har ett organisationsnummer för firman som utgörs av den enskilda näringsidkarens personnummer. Du äger den enskilda firman och det är därför ditt personnummer som utgör firmans organisationsnummer. Eftersom det inte går att överlåta ditt personnummer till din far går det därför inte att överlåta firman i sin helhet. Du kan därför endast överlåta de tillgångar som ingår i firman till din far. Detta kallas för inkråmsöverlåtelse. Vid en överlåtelse av tillgångarna för enskilda firma gäller en frihet för överlåtaren och förvärvaren att reglera avtalets innehåll. Som parter i avtalet finns även en möjlighet att avtala om att den enskilda firmans skulder och tillhörande avtal också ska överlåtas.

En överlåtelse av tillgångarna för en enskild firma kan snabbt bli komplicerad beroende på vad som blir föremål för överlåtelsen. Eftersom du inte anger närmare omständigheter ska jag närmast endast gå igenom ett par grundläggande områden som du och din far kommer att behöva ta hänsyn till vid en inkråmsöverlåtelse:

- Vad gäller för anställningsavtal och personal?

- Vad gäller för överlåtelse av lös och/eller fast egendom?

Vad gäller för anställningsavtal och personal?

Om verksamheten fortsatt ska bedrivas av förvärvaren har eventuella tillhörande arbetstagare en rätt att fortsätta att arbeta hos förvärvaren (6b och 7 § 3 stycket lagen om anställningsskydd).

Vad gäller för överlåtelse av lös och/eller fast egendom?

Lös egendom utgörs av fysiska saker som till exempel maskiner, bilar och verktyg. Lös egendom utgörs även av sådant som vanligtvis går att ta på fysiskt, till exempel bostadsrätt, byggnad på annans mark eller värdepapper. För lös egendom finns det inga särskilda formkrav att ta hänsyn för att överlåtelsen ska bli giltig mellan parterna. Om inget annat har avtalats gäller köplagen. För att överlåtelsen även ska bli giltig mot annan person än förvärvaren (mot överlåtarens borgenärer) gäller vanligtvis att detta äger rum när egendomen överlämnats till förvärvaren.

Fast egendom är den mark och tillbehör till fastigheten som innehas med äganderätt (1 och 2 kap. jordabalken (JB). För överlåtelse av fast egendom finns det grundläggande krav för avtalets form som måste beaktas för att överlåtelsen ska bli giltig mellan parterna (4:1 JB). För att överlåtelsen även fullgott ska bli giltig mot annan person än förvärvaren (mot överlåtarens borgenärer) att lagfart har beviljats.

Vad som gäller i din situation

Ovan är endast de grundläggande aspekterna som du som ägare till firman och din far som framtida förvärvare behöver tänka på. De särskilda omständigheterna som gäller i ditt fall kommer att innebära att även andra regler behöver beaktas. Det är viktigt att du och din far noggrant formulerar avtalets innehåll så att ni båda två är överens om exakt vad som blir föremål för överlåtelsen av verksamheten. Det ni inte avtalar om kommer att fyllas ut av gällande rätt, vilket huvudsakligen blir köplagen och jordabalkens regler om köp av fast egendom. Regelverken innehåller uttömmande bestämmelser om vilka rättigheter och skyldigheter en överlåtaren och förvärvare har när fel i egendomen uppmärksammas. Värt att nämna är också att det inte endast är det rättsliga förhållandet mellan dig och din far som behöver beaktas. Till din enskilda firma kan det till exempel finnas en eller flera anknutna rättigheter genom olika typer av avtal som måste beaktas vid överlåtelsen.

Verkar det krångligt? Att anlita en jurist som kan hjälpa till att upprätta ett ordentligt inkråmsöverlåtelseavtal kan därför vara fördelaktigt. Annars riskeras viktiga avtalsområden att bortses ifrån vilket kan få överraskande och i värsta fall betungande följdeffekter för dig som överlåtare.

Tänk för övrigt också på att om du överlåter verksamheten och vill ändra innehavare ska du anmäla det till Bolagsverket.

Behöver du hjälp att skapa och teckna ett avtal rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra kunniga jurister. Du kan boka tid direkt på https://lawline.se/boka.

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus HeinoRådgivare