Hur går jag tillväga för att överlåta 10% av min bostadsrätt till min son?

Hur går jag tillväga för att överlåta 10% av min bostadsrätt till min son.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att överlåta en del av en bostadsrätt måste du tänka på ett par saker. Jag kommer ta upp regler i bostadsrättslagen.

Upprätta ett skriftligt överlåtelseavtal

Först och främst behöver ni ett dokument som visar att du överlåter 10 % till sonen. Det kan vara ett köpeavtal om din son ska köpa en andel, eller så kan det vara ett gåvobrev om du ger din son en andel (bostadsrättslagen 6 kap. 4 §). Ett överlåtelseavtal eller ett gåvobrev är giltigt om det uppfyller följande krav:

- Det är skriftligt

- Det är underskrivet av dig och din son

- Det innehåller information om bostadsrätten (adress, lägenhetsnummer)

- Det innehåller uppgift om priset (om sonen köper andelen)

- Det står att det gäller en andel om 10 % av bostadsrätten

- Det innehåller andra villkor, om ni vill ha med något annat

Förutom detta är det bra att tänka på att ni ska vara tydliga och ha med all viktig information. Förutom era underskrifter är det bra att ha med personnummer och kontaktuppgifter. Det bör också vara tydligt om det rör sig om köp eller gåva.

Din son måste bli medlem i föreningen

För att överlåtelsen ska vara giltig måste din son också bli medlem i bostadsrättsföreningen (6 kap. 5 §). Det är styrelsen som godkänner ansökan om medlemskap (2 kap. 1 §). Det är ganska vanligt att en förälder överlåter en liten andel av en bostadsrätt till ett barn, så föreningen kommer sannolikt inte ha något emot att din son blir medlem.

Styrelsen kommer sannolikt vilja se köpeavtalet eller gåvobrevet, men hör av er till dem och kolla om ni ska göra något särskilt för att sonen ska kunna ansöka om medlemskap.

Sammanfattningsvis behöver ni alltså göra två saker. Först och främst måste ni upprätta ett köpeavtal eller ett gåvobrev med information om dig, din son och överlåtelsen. Sen måste ni höra av er till styrelsen i bostadsrättsföreningen och ansöka om medlemskap för din son. Några andra krav för överlåtelsen finns inte.

Ska ni upprätta ett gåvobrev och vill ha lite extra hjälp kan ni använda vår avtalstjänst online och vill ni ha hjälp på något annat sätt är ni välkomna att ringa oss på 08-533 300 04 så hjälper vi dig vidare.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Lycka till!

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare