FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/06/2020

Hur går jag tillväga för att ge min del av en fastighet till mitt barn?

Hej

Jag och min man äger en fastighet tillsammans

Min man vill överlåta sin del av fastigheten till våran 25 åriga dotter

Hur går man tillväga ?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler gällande din fråga finns i Jordabalken (JB).

Om jag förstått dig rätt så vill din man ge sin del av fastigheten utan betalning till eran dotter.

Då skulle jag rekommendera att detta sker genom ett gåvobrev. För att en gåva av fastighet skall gå rätt till och bli giltig så måste ett gåvobrev upprättas, där skall samma formaliakrav uppfyllas som vid en försäljning av fastighet. De kraven som finns är att det ska vara ett skriftligt gåvobrev, att det framkommer vilken fastighet det gäller, att viljan är att överlåta sin del av fastigheten för köpeskillingen om noll kronor och sedan måste båda skriva under (4 kap 1§ JB ihop med 4 kap 29§ JB).

Det är även viktigt att veta att gåvobrevet behöver upprättas när gåvan faktiskt skall ske, för ett gåvobrev som enbart är ett löfte om framtida gåva av fastighet är inte giltigt ( 4 kap 1§ JB ihop med 4 kap 29§ JB).

När gåvobrevet är upprättat så måste er dotter skicka in gåvobrevet och ansökan om lagfartsändring inom tre månader ifrån det att gåvobrevet upprättades för att få lagfart på fastigheten (20 kap 1-2§ JB). Så länge gåvobrevet uppfyller formaliakraven kommer då er dotter att få lagfart på fastigheten och gåvan är genomförd.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och önskar er varmt lycka till!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare