Hur går jag till väga när min rektor eventuellt har gått över sin lagliga befogenhet?

Om rektor fattar ett beslut är detta ej möjligt att överklaga enligt lag. Problem uppstår om beslutet kan anses ligga utanför universitetets jurisdiktion.

1. Är det UKÄ som prövar om rektor överskridit sina befogenheter?

2. Finns det rättsfall som beskriver denna situation?

3. Hur går man tillväga för att avgöra om rektor utövat tillsyn över en handledning som ligger inom annan myndighets domvärjo?

Ärendet är komplicerat och jag betalar gärna för hjälp om dessa frågor låter sig utvecklas.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till oss för juridisk rådgivning.

Kort redogörelse om förvaltningsrätt.
Jag ska besvara dina frågor stycke för stycke, först kan det dock hjälpa att redogöra kort för hur förvaltningsrätt fungerar och hur orienteringen ser ut steg för steg;
1. Huvudregel för alla förvaltningsmål är att det går att överklagas till domstol, FL 1§ (förvaltningslagen).
2. Undantaget är om det i en annan lag eller förordning stadgas att det inte får överklagas, FL 2§. Det finns således lagar och förordningar där det kan stå att "beslut får inte överklagas", vilket leder till att beslut inte får överklagas alls. Det kan stå att vissa beslut får överklagas, men överklagas då inte till en domstol utan till en speciell "överklagandenämnd" eller dylikt. Dessa bestämmelser förekommer väldigt ofta. Om det inte står någonting om överklagande så gäller huvudregeln i steg 1, alltså att man överklagar till domstol.
3. Sedan finns det beslut som får överklagas till domstol även om det står i svensk förordning eller lag att det inte får överklagas, om det strider mot en överordnad lag (icke överklagbara beslut kan exempelvis strida mot rätten till en rättvis rättegång enligt artikel 6 i europakonventionen), det gäller även de beslut som kan överklagas till speciella inrättade överklagandenämnder.

Dina frågor och svar på frågorna:
1. Är det UKÄ som prövar om rektor överskridit sina befogenheter?
Svar: Nej. Det är inte UKÄ som prövar detta. UKÄ är en granskningsinstitution som kritiserar och granskar högskolor, de har ingen makt att ändra ett beslut. Beslut som får överklagas, överklagas till överklagandenämnden för högskola, ÖNH (länk till hemsida här).

2. Finns det rättsfall som beskriver denna situation?
Svar: Ja, det finns många rättsfall där det överklagas till ÖNH, det står även på deras hemsida (länk till avgöranden här). Där kan du titta på om de har avgjort något som liknar ditt fall. Eftersom jag inte vet hur ditt fall ser ut kan jag tyvärr inte länka till ett något sådant avgörande.

3. Hur går man tillväga för att avgöra om rektor utövat tillsyn över en handledning som ligger inom annan myndighets domvärjo?
Svar: Det finns flera tillvägagångssätt. Ett exempel är att titta igenom ÖNHs hemsida och se vad för beslut som får överklagas och vad för beslut som får göras och inte får göras av en rektor. Du kan även mejla och fråga dem om rektorn i ditt fall har beslutat inom hennes/hans jurisdiktion. Du kan även fråga rektorn vilken laglig grund denne använde för att göra ett sådant beslut eller anlita juristrådgivning som kan fördjupa sig i just ditt fall.

Är fallet så att rektor har gått över dennes jurisdiktion eller om det är en gråzon så kan det alltid prövas i domstol genom stämningsansökan. Jag skulle dock ha tömt ut alla ovannämnda alternativ innan en stämningsansökan skickas in eftersom processen kan bli avsevärt dyr.

Jag hoppas jag har kunnat hjälpa dig och har svarat på dina frågor, med vänliga hälsningar, Lawline.

Binh TranRådgivare