FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet27/02/2022

Hur går jag in som delägare till min makes bostadsrätt?

Min fru önskar bli medlem i vår bostadsrättsförening. Vi har bott tillsammans i en lägenhet i BRF under drygt fyra år. Vi vet att styrelsen ska godkänna medlemen först men vilken blankett, är det överlåtelseavtalsblanketten Vi ska fylla i?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

Om din fru vill bli medlem i eran bostadsrättsförening, och med andra ord gå in som delägare till lägenheten, behöver det ske en överlåtelse av den del som hon ska överta. Överlåtelsen kan ske genom gåva eller genom köp.

Det första ni behöver göra är att komma överens om hur stor andel hon ska äga. När ni väl har bestämt det så ska en överlåtelsehandling upprättas.

Om hon ska köpa en del av lägenheten av dig, ska ni låta upprätta ett köpeavtal. Om du ska ge din fru en del av lägenheten i gåva ska ni låta upprätta ett gåvobrev. Av gåvobrevet ska det framgå att du skänker delen till din sambo, samt hur stor delen är. Era namn och personnummer, samt lägenhetens adress och lägenhetsnummer, ska också framgå på ett tydligt sätt.

När handlingen är undertecknad lämnar ni in den till bostadsrättsföreningen som ska godkänna dig som medlem i föreningen. Gör de det, noterar de i sitt register att hon är delägare med en viss procent.

Hoppas du fick svar på din fråga! Du är välkommen att ställa fler frågor till oss.

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare