FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/04/2018

Hur fungerar veckovila?

Undrar vad man avser med veckovila, om jag slutar 20.00 och ledig nästa dag och sen börjar jobbet 0800 dagen efter min lediga dag emellan. Det blir exakt 36h vilket faller inom ramen för "veckovila" i lagens mening som jag läst det. Men jag undrar om det inte finns någon hänsyn till restid till/från arbetet i detta också ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder di g till Lawline med din fråga!

Det du frågar om gäller 14 § Arbetstidslagen. I denna paragrafen står det "36 timmar sammanhängande ledighet". Du är som huvudregel ledig fram tills du kommer till jobbet, dvs pendling räknas inte som arbete. För att avbryta vilotiden räcker med en liten och kort arbetsinsats, om du tex åker tåg till jobbet och jobbar på tåget kan det under vissa omständigheter räknas som arbetstid.

Från denna huvudregel kan det göras vissa frånsteg. Under särskilda förhållanden (tex behöv av mer arbete) som inte kunnat förutses från arbetsgivaren man har dock rätt till kompensationsledighet om sådana frånsteg görs.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare