Hur fungerar tjänstledighet för studier under sommarlov?

Hej!

Jag ska till hösten börja studera, 100% på distans. Jag har tänkt att jobba kvar på mitt jobb 40% och alltså ta tjänsteledigt för studier 60%. Detta är redan klart och godkänt av min arbetsgivare. Min fråga är, hur funkar tjänstledighet under sommarlovet? Jag tänker ta ledigt hela år och inte en termin i taget. Utbildningen sträcker sig över 2 år. Får jag fortsätta jobba 40% under sommaren eller måste jag gå upp och jobba mina 100% ? Vad jag förstått så beror det på hur man lägger sin ledighet, eftersom jag lägger ett år i taget så borde jag, enligt mig, få fortsätta jobba 40% även under sommarlovet. Eller har jag fel? Jag vill inte gå upp i tid under lovet då jag har ett fribelopp att anpassa mig till från csn, jobbar jag heltid under sommaren överstiger jag mitt fribelopp. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Precis som du säger så har du rätt att enbart jobba 40% på sommaren som du och din arbetsgivare har kommit överens om. Den lag som reglerar detta är Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (StudL). Just eftersom du har sökt din ledighet i hela år så innebär det att din arbetsgivare inte kan tvinga dig att arbeta mer än det ni har avtalat (StudL 1 §). Det kan även vara bra att veta att om du skulle ångra dig och vill arbeta mer så har din arbetsgivare också rätt att neka dig arbete utöver det som ni har kommit överens om (StudL 10 §).

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, annars får du gärna ställa en till eller höra av dig till vår telefonrådgivning! Lycka till med studierna!

Allt gott

Karin EkströmRådgivare