FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/10/2019

Hur fungerar reklamation vid köp mellan två företag?

Hej, vem kontaktar man om man som företag vill reklamera ett annat företag? Vi har beställt webbsida och app som inte fungerar som de ska och de vägrar rätta till felet, vilket innebär enorma konsekvenser för vår verksamhet.

Hur reklamerar man? Måste man anlita en advokat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av köprättslig karaktär och regleras framförallt i Köplagen (KöpL) eftersom det handlar om två näringsidkare som handlar med varandra och det gäller lös egendom (1 § KöpL), om jag förstått din fråga rätt. En viktig sak att poängtera är att man kan avtala bort köplagens regler, köplagens regler gäller alltså bara om man inte avtalat om annat (3 § KöpL). I mitt svar kommer jag utgå från att inget avtal finns och därmed redogöra för köplagens regler.

Reklamation

Om man vill göra gällande att varan man köpt är felaktig ska man inom skälig tid från det man upptäckt felet reklamera felet till säljaren (32 § KöpL). Reklamationsrätten gäller i två år, efter det har man inte rätt att reklamera och fel som visar sig efter detta kan alltså inte göras gällande (32 § andra stycket KöpL). Reklamation ska alltså göras till säljaren. Att man gör en reklamation innebär inte att säljaren är skyldig att exempelvis avhjälpa felet i varan, säljaren behöver alltså inte hålla med om att fel föreligger.

Om säljaren inte godtar reklamationen

Om säljaren inte godtar reklamationen och menar att varan inte är felaktig föreligger en tvist. De påföljder som kan göras gällande om fel i vara föreligger är avhjälpande, omleverans, prisavdrag, hävning av köpet eller skadestånd (30 § KöpL). Det man får göra i sådana fall är ytterst att väcka talan vid tingsrätten. I detta läge kan det vara aktuellt att anlita ett ombud. Bara för att reklamera behöver man dock inget ombud, då meddelar man säljaren att man vill reklamera varan eftersom den är felaktig. Är felet av väsentlig betydelse kan man häva köpet (39 § KöpL) vilket innebär att prestationerna återgår. I ditt fall verkar det inte som att säljaren tycker att något fel föreligger, därför kan det eventuellt bli aktuellt att väcka talan i sista hand.

Sammanfattning

Reklamation görs till säljaren, detta behöver man inget ombud för att göra. För att reklamera meddelar man säljaren att man vill reklamera varan. Om säljaren inte godtar reklamationen därför att den inte anser att varan är felaktig föreligger en tvist, det är först då det kan bli aktuellt att anlita ett ombud.

Hoppas detta var till hjälp för dig. Om du behöver hjälp med att anlita ett ombud är du välkommen att ta kontakt med vår juristbyrå på kontakt:

Telefon: 08 533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00.

Linn LindelöfRådgivare