Hur fungerar regressrätten efter en skuldsanering?

Jag har skrivit på ett lån som andra låntagare. Nu ska jag betal in d mesta. Hur får jag tillbaka pengarna från min förre detta vän? Hon har fått skuldsanering

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag kommer utgå ifrån att du lånat pengar tillsammans med en kompis, och att du därefter betalat av en majoritet av skulden. Du vill enligt din fråga nu ha reda på hur du kan få din kompis att betala "sin del" av skulden. Därutöver antar jag att ni inte gjort några särskilda förbehåll eller så när ni tog upp skulden. Sist men inte minst utgår jag ifrån att skuldsaneringen ägt rum efter det att skulden vi nu pratar om uppstod.

Två låntagare svarar som huvudregel inbördes för hälften var av skulden

Grundläggande fordringsrättsliga principer finns i skuldebrevslagen (hädanefter SkbrL).

2 § SkbrL innebär förenklat att om två gemensamt tagit på sig en skuld, är båda två skyldiga att betala hela beloppet till den de är skyldig pengar. Den som betalt "för mycket" kan därefter kräva ut sina medgäldenärer på deras del. Detta kallas regressrätt. Din kompis svarar som huvudregel för halva skulden, och om du betala hela skulden skulle du då alltså ha rätt att kräva henne på hennes halva (2 § andra stycket SkbrL).

Om din kompis fått fullbordad skuldsanering efter att skulden uppstod, är det möjligt att du inte längre rätt till betalning

Du har i din fråga skrivit att din kompis fått skuldsanering.

Om din kompis skuldsanering är klar (d.v.s fullbordats), och lånet var en av skulderna som ingick i skuldsaneringen, så har du troligtvis inte längre rätt till full betalning. Detta framgår av 47 § skuldsaneringslagen. Om just den skuld du delade med din kompis inte satts ner eller annars inte ingår i skuldsaneringen, har du dock rätt till full betalning.

Det är omöjligt för mig att veta om just den skulden du delade med din kompis ingick i skuldsaneringen. Gjorde den det, finns det som sagt en stor risk att du inte längre kan få ut hela beloppet du "har rätt till", men gjorde den inte det så ser möjligheterna betydligt bättre ut.

Min rekommendation är att du tar reda på om skulden ingick i skuldsaneringen eller ej

Eftersom det är av stor vikt om skulden ifråga ingick i skuldsaneringen, rekommenderar jag att du tar reda på detta, om du inte redan vet det. Det kan du göra genom att kontakta Kronofogdemyndigheten och försöka begära ut handlingarna i ärendet.

Om det visar sig att skulden inte ingick i saneringen, kan du därefter kräva ut dina pengar med hjälp av Kronofogdemyndigheten. Ett första steg är då att ansöka om betalningsföreläggande, och därefter begära att Kronofogdemyndigheten driver in skulden. Jag lämnar en länk till Kronofogdens hemsida, där det finns mer information om detta.

Sammanfattning

När två personer tar ett lån tillsammans, svarar de som huvudregel för hälften var inbördes. Om någon av de skuldsatta betalar hela skulden, har denne därefter rätt att kräva de övriga på deras del, så kallad regressrätt. Men i och med att din före detta vän fått skuldsanering, blir saker och ting mer komplicerade. Du måste nu ta reda på om skulden du vill få betalt för ingick i skuldsaneringen eller ej; gjorde den inte det, kan du kräva betalt som vanligt, men om den gjorde det kanske du inte kan kräva lika mycket. I värsta fall kanske du inte kan kräva någonting alls.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och om något är oklart är du välkommen att ställa fler frågor likt den du just ställde.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare