Hur fungerar ett gemensamt testamente?

Jag och min man håller på att förbereda ett nytt testamente. Jag är barnlös men han har två vuxna barn och två barnbarn. Jag har syskon, syskonbarn och syskonbarnbarn.

Min man är ägare till villan vi bor i och även jag äger både fritidshus och bankmedel. Vi har äktenskapsförord där de senast nämnda är min enskilda egendom.

Min man är nästan 10 år äldre än jag och är lite sjuklig. Jag är i mycket god fysisk form och om inget speciellt händer mig tror vi att jag överlever min man.

Är det riktigt att vi måste ha ett gemensamt testamente?

Om vi skriver att mina syskonbarn ska ärva mig och jag ångrar mig efter min mans bortgång är det väl inte möjligt för mig att ändra testamentet?

Helst skulle jag alltså vilja ha öppet och kunna ändra i testamentet eftersom jag hitintills inte tycker att jag har något stöd av syskonbarn.

Jag kan annars tänka mig att testamentera även till hjälporganisationer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om testamenten kan hittas i ärvdabalken (ÄB).

Måste vi ha ett gemensamt testamente?

Ni behöver inte ha ett gemensamt testamente om ni inte vill. Det finns ingenting i lagen som tvingar er till det.

Gemensamma testamenten, eller inbördes testamenten, brukar användas för att se till att makar ärver varandra vid den enes död. Som make har du dock som huvudregel arvsrätt i vilket fall så länge din man inte har några särkullbarn från ett tidigare förhållande (3 kap 1 § ÄB). Om han har det, och han inte vill att hela hans kvarlåtenskap går till dessa särkullbarn, är det bra om han har upprättat något sorts testamente till din fördel. Det behöver dock fortfarande inte vara ett gemensamt testamente.

Är det möjligt för mig att ändra testamentet?

Om ni ändå väljer att upprätta ett gemensamt testamente så kan du fortfarande ändra testamentet vad gäller din del av egendomen, men inte din mans (10 kap 7 § ÄB). Om du och din man ägde 100 000 kr gemensamt vid hans död och ni gemensamt testamenterat bort detta till dina syskonbarn så kommer de ändå att ha rätt till hälften av er gemensamma egendom vid din död. Om detta fortfarande var 100 000 kr skulle de alltså få 50 000 kr. Den andra halvan kan du ändra fritt hur många gånger du vill så länge du följer formkraven för testamenten.

I ert fall skulle jag rekommendera att ni skriver varsitt testamente. Om din man också anser att du borde ha rätt att ändra över er kvarlåtenskap hur du vill efter hans död bör han testamentera allt han äger till dig med full äganderätt. Då kan du ändra dig hur många gånger du vill och hela summan kommer att gå till det du önskar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare