Hur förhindrar jag egenmäktighet med barn?

Hej,

Jag är orolig över att min partner kan komma att försöka resa till sitt hemland med våra två gemensamma barn och vägra mig att träffa dem igen. Vad kan jag göra för att förhindra att han lyckas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om barnrätt regleras i familjebalken (FB)

Jag utgår från att du och din partner har gemensam vårdnad.

Beslut vid gemensam vårdnad
Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda (6 kap. 2 § FB). Vid gemensam vårdnad ska i princip alla beslut rörande barnets personliga angelägenheter fattas gemensamt av båda vårdnadshavarna (6 kap. 13 § FB). Dock har den ena vårdnadshavaren rätt att ensam fatta beslut om den andra vårdnadshavaren är till exempel sjuk eller att beslutet gäller daglig omsorg (6 kap. 13 § andra stycket FB). Ju betydelsefullare beslutet är, desto viktigare är det att båda vårdnadshavarna tar del i beslutet.

Krävs båda vårdnadshavarnas samtycke vid utlandsresor?
Vid utlandsresor är det av den allmänna uppfattningen att kortare utlandsresor hänförs till den dagliga omsorgen av barnet (6 kap. 13 § FB). Det innebär att vid kortare utlandsresor krävs inte samtycke från den andra vårdnadshavaren. Det är dock svårt att säga exakt vad som anses vara en kortare resa.

Om du och din partner till barnen är separerade ska utlandsresan inte utgöra ett ingrepp i din rätt till umgänge med barnen. En vecka kan ses som en kortare utlandsresa. Vad gäller en utlandsresa på två veckor så kan man argumentera åt båda hållen, dvs. att det kan vara en kortare utlandsresa men det kan även vara en lång utlandsresa om det skulle ev. inskränka din rätt till umgänge med era barn.

Vad händer om din partner reser med barnen utan ditt samtycke?
Om en utlandsresa på två veckor inte ses som en kortare utlandsresa kan hans förfarande ses som brottsligt. En förälder som i strid med lagens regler tar med ett barn under 15 års ålder utomlands kan dömas för egenmäktighet med barn. Ett sådant brott kan medföra böter eller fängelse i högst ett år (7 kap. 4 § Brottsbalken).

Vad kan du göra?
Du skulle eventuellt kunna ansöka om att återkalla passet (12 § passlagen). Återkallelse av pass är ett sätt att förhindra att en av föräldrarna egenmäktigt bortför barn till utlandet, t.ex. i fall då föräldrarnas gemensamma vårdnad bibehållits efter skilsmässa och en av dem är utländsk medborgare. Ett pass som avser ett barn under 18 år, kan återkallas om barnets vårdnadshavare eller, om barnet vistas här i landet och står under vårdnad av båda föräldrarna. Här förutsätts det att en av dem begär att passet ska återkallas och att det inte finns synnerliga skäl mot återkallelse (12 § p. 2 passlagen).

Synnerliga skäl att göra undantag från huvudregeln kan t.ex. föreligga om en av föräldrarna vistas i annat land och det är uppenbart att dennes medgivande annars skulle ha lämnats eller - när det gäller fosterbarn utan särskilt vårdnadsbeslut av domstol - den naturliga kontakten med de biologiska föräldrarna kan anses vara bruten

Något annat som du kan göra är att eventuellt söka ändring av vårdnad och begära ett intermistiskt beslut om att vårdnaden ska tillfalla dig. Ett interimistiskt beslut är ett domstolsbeslut som gäller i avvaktan på domstolens slutliga dom. Vid beslut om vårdnad som t.ex. ett intermistiskt beslut, ska domstolen beakta även barnets bästa. Jag skulle avråda dig till detta med hänsyn till att processen kan bli långdragen och om resan är nära inpå.

Min bedömning
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en jurist. På Lawline arbetar våra jurister dock inte med straffrätt (ett ärende som detta kan bli straffrättsligt) men om ni vill ha mer rådgivning hos oss är telefonrådgivning ett alternativ. Telefonnumret till vår telefonrådgivning är följande: 08-533 300 04.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare